Verkiezingen

Elke dag vraagt de redactie van de UK zich af: waar schrijven we over, waarom schrijven we erover en hoe? Daarom een wekelijks kijkje achter de schermen.

Over ruim een maand, van 15 tot en met 19 mei, zijn er verkiezingen voor de universiteitsraad. Dan mogen medewerker en student naar de universitaire stembus. Een stormloop valt niet te verwachten. De opkomst schommelt al jaren rond de 30 procent.

Geen sexy onderwerp kennelijk, die universitaire verkiezingen. Dat zien we ook terug in de ‘kijkcijfers’ van de UK. Verhalen en artikelen daarover behoren niet tot de best gelezen stukken.

Is dat een reden voor ons om de verkiezingen dan links te laten liggen? Nou nee, zeker niet. We zijn het aan onze stand verplicht om er verslag van te doen – en dat doen we overigens met overtuiging.

Zo berichtte de UK deze week dat studentenpartij Lijst Sterk het op de uni voor gezien houdt en niet meedoet aan de verkiezingen voor de universiteitsraad. We meldden ook dat een nieuwe partij het levenslicht ziet, de Democratische Academie Groningen (DAG).

Invloed

Op de RUG-site over de komende verkiezingen is te lezen: ‘Door te stemmen oefen je als kiezer op tal van terreinen invloed uit binnen de RUG die voor de gehele universitaire gemeenschap van belang zijn, zoals de begroting, de toekomstplannen en bijvoorbeeld diverse studentenvoorzieningen.’

De Democratische Academie Groningen wil niet alleen woorden, maar ook daden. Want de universiteit is, ik citeer, een bedrijf geworden, haar rector een topmanager met bijbehorend salaris, wetenschappers zijn onderzoeksproducenten en studenten consumenten. En: ‘Van democratie is geen sprake, de echte beslissingen zijn al lang genomen […], beleidsstukken zijn vertrouwelijk […].’

Herkenbaar

Het beeld dat DAG schetst, is wel herkenbaar.

Op de redactie zien wij ook steeds vaker dat beleidsstukken het stempel ‘vertrouwelijk’ krijgen. Dat vergaderingen van faculteitsraden en de universiteitsraad meer en meer achter gesloten deuren worden gehouden. Soms is dat verklaarbaar en verdedigbaar (als het gaat om aanbestedingen of personen), maar even zo vaak niet. Of ontbreekt elke uitleg.

DAG maakt de verkiezingen wellicht weer interessant. En de UK zal er verslag van doen – of het een sexy onderwerp is of niet. Want democratie begint met betrokkenheid, en betrokkenheid begint met openheid.

Rob Siebelink, hoofdredacteur UK

 

English

05 April 2017 | 5-4-2017, 11:55