Uber Eats-koeriers staken voor meer geld

Meer dan de helft van de ongeveer 200 Uber Eats-koeriers in de stad, onder wie veel studenten, heeft vorige week het werk neergelegd. Ze willen meer geld. ‘Soms verdienen we niets.’
Door Edward Szekeres / Vertaling René Hoogschagen

‘Het probleem is dat het bedrijf te veel mensen heeft ingehuurd’, legt student Italiaans Alessandro Zanchetta uit. Hij werkt sinds oktober bij Uber Eats.

De fietskoeriers werken als freelancer en worden betaald per bezorging. Maar nu er minder bestellingen worden gedaan, zorgt dat voor forse inkomstendaling.‘Op sommige dagen verdienen we zelfs niets, omdat hier twintig mensen wachten op drie bestellingen per uur’, zegt Allessandro.

Spontane actie

Voorheen konden koeriers nog een extraatje verwachten als ze een minimum aantal bezorgingen per uur haalden. Maar Uber heeft de uren waarin je dat extraatje kunt verdienen, beperkt tot de ‘spits’.

Nu er minder bestellingen zijn, is dat extraatje juist belangrijker geworden voor de koeriers, zegt een Griekse Uber-freelancer, die niet bij naam genoemd wil worden. ‘Uber is gestopt met kortingen en promotiecodes voor klanten, wat vaak de belangrijkste reden was om via ons een bestelling te plaatsen. Waarom doen ze niet wat meer aan marketing om die daling tegen te gaan?’

De staking van vorige week maandag begon spontaan nadat een groep koeriers tegelijkertijd dezelfde klacht naar Uber stuurde. Ze vertelden daarin over hun problemen en vroegen om een oplossing: een ruimere periode voor de gegarandeerde betaling (via dat extraatje) en, idealiter, meer bestellingen.

Uber stelt dat het nieuwe betalingssysteem er is gekomen om zo effectiever te kunnen inspelen op de drukke momenten, zo liet het bedrijf de stakers weten. Het bedrijf wijst ook op een onlangs gelanceerde ‘grote marketingcampagne in Groningen met ‘positieve resultaten’.

Te veel mensen, te weinig bestellingen

Maar volgens de koeriers begrijpt Uber het probleem niet. Zelfs tijdens de drukste momenten zijn er te veel koeriers die wachten op te weinig bestellingen, zegt Gonzalo uit Colombia. Op sommige dagen zit hij tien uur op de fiets, doet één bestelling per drie uur en verdient dan nog geen vijftig euro.

‘We weten dat we, vanuit onze positie als freelancers, niet veel te eisen hebben. Uber is een enorm bedrijf en Groningen is maar een klein puntje op de kaart. Maar als je het niet probeert, weet je het nooit.’

Uber reageerde de volgende dag door extra geld te beloven voor wie tijdens de lunch werkt. Maar Gonzalo denkt dat het een list is om de mensen weer op de fiets te krijgen. ‘We zijn nog steeds erg ontevreden en hebben het gevoel dat er niemand naar ons luistert.’

Hoewel sommige koeriers erover denken om te stoppen, kunnen anderen het zich niet eens veroorloven om te staken. De meeste fietskoeriers zijn studenten en die hebben al het geld nodig dat ze kunnen krijgen, zegt Gonzalo. ‘Ze kunnen simpelweg niet zonder dit werk. Maar ik weet dat als we het nog eens proberen, we wel kunnen slagen.’

English

04 March 2019 | 4-3-2019, 15:02