Studenten FEB: geen online tentamen, maar extra opdrachten

Studenten FEB: geen online tentamen, maar extra opdrachten

Studenten van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) pleiten voor het maken van aparte opdrachten in plaats van online examens. Ze zijn daarom een petitie gestart die inmiddels ruim 285 keer is ondertekend.
9 april om 15:13 uur.
Laatst gewijzigd op 15 april 2020
om 15:04 uur.
april 9 at 15:13 PM.
Last modified on april 15, 2020
at 15:04 PM.


Giulia Fabrizi

Door Giulia Fabrizi

9 april om 15:13 uur.
Laatst gewijzigd op 15 april 2020
om 15:04 uur.
Giulia Fabrizi

By Giulia Fabrizi

april 9 at 15:13 PM.
Last modified on april 15, 2020
at 15:04 PM.
Giulia Fabrizi

Giulia Fabrizi

Nieuwscoördinator
Volledig bio
News coordinator
Full bio

De studenten zien twee grote nadelen in het afnemen van online tentamens. Enerzijds stellen ze dat studenten bij een online tentamen makkelijker kunnen afkijken, wat volgens hen de waarde van het diploma vermindert.

Anderzijds zeggen ze dat niet iedereen even stabiel internet heeft, waardoor het voor sommige studenten gewoonweg onmogelijk zal zijn drie uur achter elkaar op een rustige manier een online tentamen af te nemen.

Extra lang

FEB besloot onlangs de huidige tentamenperiode samen te voegen met de tentamenperiode aan het einde van het jaar. Dat betekent een extra lange tentamenperiode van 8 juni tot en met 10 juli.

In de petitie zeggen studenten dat dit geen goed idee is. Om zich goed voor te kunnen bereiden, willen zij minimaal twee weken tussen de toetsen van de twee verschillende tentamenperiodes.

Beste oplossing

Maar de beste oplossing is volgens hen om docenten de kans te geven om aparte opdrachten uit te schrijven. Ze stellen dat dit opdrachten kunnen zijn die drie tot vier keer zo lang zijn als een tentamen.

Studenten zouden dan in plaats van een paar uur, een paar dagen de tijd krijgen om de opdracht te maken. Dit zou meteen het internetprobleem oplossen, omdat studenten met instabiele of trage verbindingen niet meer afhankelijk zijn van een beperkt aantal uren. Zij kunnen zelf de deadline in de gaten houden en dan de opdracht inleveren.

Voordelen

Opdrachten bieden volgens de initiatiefnemers meer voordelen. Zo zouden studenten de te leren stof intensiever moeten gebruiken en daardoor de stof ook beter tot zich nemen. Ook kunnen docenten creatiever zijn met de opdracht dan met de tentamens, wat dan weer bijdraagt aan het onderwijsproces.

Bovendien zou dit volgens studenten ook een uitweg zijn voor de faculteit. Zij zou namelijk niet ‘moeilijk hoeven doen’ met het opnieuw inroosteren van tentamens en experimenteren met nieuwe software. En het nakijken van opdrachten kunnen docenten op deze manier beter inpassen in hun eigen tempo.

English