advertentie

 

Femke van Splunter op kamerjacht voor internationals

Vijf vragen over kamers voor internationals

‘Ik kan helpen, want ik spreek Nederlands’

Studente pedagogiek Femke van Splunter is een kamerbemiddelingsbureau voor internationals begonnen. Ze wil dat internationale studenten een eerlijke kans krijgen op de woningmarkt.
Door Eva van Renssen

Wat doet International Student Housing Groningen (ISHG)?

‘Internationale studenten krijgen vaak geen antwoord van de makelaar, niet eens een afwijzing. Dat moet echt veranderen. Maar er moet ook iemand helpen om nú een kamer voor ze te vinden.

Ik struin gewoon actief websites af en ik reageer op alles wat binnen het budget past. Je moet er snel bij zijn. Als we beet hebben, ga ik mee naar de bezichtiging. Om te zorgen dat de student zich op zijn gemak voelt, maar ook om te checken of de prijs-kwaliteitverhouding oké is. Wanneer we tevreden zijn, regel ik de rest. Daarna vraag ik een vergoeding.

Hoe scheef het ook is dat internationals extra kosten moeten maken om een kamer te krijgen; ik vraag wel een vergoeding. Er gaat veel tijd in een zoektocht zitten, dus ik kan het niet voor niks doen. Ik vind het wel belangrijk dat ze mijn hulp kunnen opzeggen voordat ik iets heb gevonden.’

Hoe is het idee ontstaan?

‘Ik moest uit mijn appartement en dacht: nu komt de kamernood. Maar voor mij als Nederlander stonden alle deuren open. Binnen een paar dagen tekende ik al voor mijn nieuwe studio.

Bij de bezichtiging was ook een buitenlandse studente die al maanden woonruimte zocht. Ik voelde me schuldig dat ik de studio kreeg. Ik bedacht dat ik kon helpen, alleen al door Nederlands te spreken.

Na wat research heb ik vorige week een Facebookpagina opgezet. Ik was van plan om eerst drie studenten te helpen, maar binnen een dag had ik al tientallen reacties!’

Wat voor reacties krijg je?

‘Het extreemste: iemand had vijftig mails verstuurd maar nul reacties gehad. Verder varieert het van “hallo, ik moet een studio hebben” tot lange levensverhalen.

Ik krijg ook kritische reacties als: “Je mag geen bemiddelingskosten berekenen”. Ik stuur dan een linkje naar de Rijksoverheid, waar wordt uitgelegd dat het juist normaal is om hiervoor geld te vragen. Die twijfel laat zien dat er een gat in de markt is voor ISHG. Er zijn mensen die iets vergelijkbaars doen, maar die studenten voor de gek houden.

Het voelt ook dubbel om geld te verdienen aan de discriminatie van internationale studenten op de woningmarkt. Ergens bevestigt mijn service dat internationals in het nadeel zijn. Ik hoop dan ook dat het tijdelijk is.’

Hoe boek je succes?

‘Ik zie snel wat een goed aanbod is, dat is ervaring. En je moet er bovenop zitten, anders sta je onderaan de lijst. En hou het simpel. Huiseigenaren vallen niet voor poespas als “ik hou van lezen”. Je moet gewoon die balls showen, laten merken dat je je rechten kent.

Ik was bang voor negatievere reacties nu ik voor internationale studenten mail, maar ik krijg altijd netjes antwoord. Ik denk dat dat komt omdat ik in het Nederlands mail. Blijkbaar werkt het zo.’

Hoe zie je de toekomst voor je?

‘Als ISHG zo goed blijft lopen, zouden we met meerdere studenten op kamers kunnen jagen. Mijn grote droom is dat ISHG een groter platform wordt. Een plek waar internationals terecht kunnen voor dingen die voor Nederlandse studenten heel logisch zijn, maar die zij niet snappen.

Het is voor ons nul moeite, we kunnen zo veel meer helpen! Het zou fantastisch zijn als het daarnaartoe groeit.’

English

26 February 2019 | 27-2-2019, 11:22
advertentie