Studeer en relax in dezelfde kamer zonder gek te worden

Studeer en relax in dezelfde kamer zonder gek te worden

Door het coronavirus zitten studenten nu noodgedwongen vaker boven de boeken in hun kamer dan in de UB. Hoe houd je dan werk en vrije tijd nog gescheiden? Psychologie-onderzoekers van de RUG geven tips.
5 november om 11:32 uur.
Laatst gewijzigd op 22 november 2020
om 16:22 uur.
november 5 at 11:32 AM.
Last modified on november 22, 2020
at 16:22 PM.


Sofia Strodt

Door Sofia Strodt

5 november om 11:32 uur.
Laatst gewijzigd op 22 november 2020
om 16:22 uur.
Sofia Strodt

By Sofia Strodt

november 5 at 11:32 AM.
Last modified on november 22, 2020
at 16:22 PM.
Sofia Strodt

Sofia Strodt

Student-redacteur
Volledig bio
Student editor
Full bio

Werken vanuit huis heeft zo z’n voordelen, maar als je constant opgesloten zit in een klein kamertje kan het op een gegeven moment lijken alsof de muren op je af komen. ‘Een van de grote uitdagingen als je thuis werkt is om de grenzen tussen werk en vrije tijd te bewaken’, zegt Susanne Scheibe, die gespecialiseerd is in gezondheid en welzijn op het werk. ‘De signalen die je brein associeert met werk en de signalen die hij associeert met vrije tijd zijn plotseling verbonden aan dezelfde omgeving.’

Het resultaat is dat de grenzen tussen de twee vervagen, wat op de lange termijn slecht is voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid. Gelukkig zijn er manieren om je hoofd te laten denken dat je ergens anders bent. 

Pas je omgeving aan 

Het begint allemaal met een geschikte werkplek. Zorg ervoor dat je een specifieke plek hebt die je alleen gebruikt om te studeren. Bertus Jeronimus, die gespecialiseerd is in welzijn, raadt aan om je tafel naar een andere hoek van de kamer te verplaatsen. Na je studiesessie kun je hem dan weer terugzetten. Op deze manier creëer je fysieke grenzen en simuleer je een kantoor of bibliotheek.  

Ook kleine dingen kunnen er al voor zorgen dat werk en vrije tijd gescheiden worden. Het onderzoek van Jessica de Bloom is gericht op het verdwijnen van de grens tussen die twee. Zij oppert om een felle lamp aan te doen als je studeert en aan het eind van de dag voor sfeerverlichting te zorgen. Zo geef je een seintje aan je brein dat het tijd is om te relaxen. 

Bespreek je grenzen

Als jij en je huisgenoten bepaalde normen overeenkomen, creëer je een omgeving waarin iedereen weet wat er van ze verwacht wordt en ook hoe je elkaar kunt steunen. Om je sociale grenzen effectief af te bakenen kun je een bordje op de deur hangen als je iets aan het doen bent waarbij je je moet concentreren, zodat niemand je uit je flow haalt. Je kunt ook een dobbelsteen gebruiken met een rode kant en een groene kant, zegt Scheibe, zodat je huisgenoten weten of ze contact mogen zoeken.  

Doe dingen in blokken

Je moet niet alleen fysieke en sociale grenzen stellen, maar ook mentale. Verdeel werk en vrije tijd daarom in blokken. Experts Scheibe en Jeronimus zijn het erover eens dat het heel belangrijk is om je aan een routine te houden als je je eigen schema moet maken. 

‘Je moet een vaste starttijd hebben waarop je dagelijkse routine begint. Zorg dat je je pyjama verwisselt voor je werkoutfit’, zegt Jeronimus. ‘Je moet ook een vaste eindtijd inplannen, zelfs als het werk nog niet af is.’   

Tussendoor pauzes inlassen is cruciaal. Anders sla je ze waarschijnlijk over. Zet een wekker om je eraan te herinneren even iets anders te gaan doen. Probeer tijdens die pauzemomenten niet te veel na te denken. Als je iets doet, laat het dan iets simpels zijn zoals de planten water geven. 

Zorg voor afwisseling

Wissel gedurende de dag tussen taken. Als je je dag zo indeelt dat je aan verschillende dingen kunt werken, blijf je makkelijker gemotiveerd. Op dagen dat je weinig energie hebt, is het nuttig om ’s ochtends te beginnen met opdrachten of projecten waar je enthousiast van wordt. Dan stijgt je energieniveau en dat moedigt je weer aan om door te gaan.  

‘Pas je schema aan op hoe je je die dag voelt’, zegt promovendus Elissa El Khawli, die onderzoek doet naar welzijn op het werk. ‘Dat maakt het makkelijker om je daarna te focussen op saaiere taken.’ 

Schrijf op hoe het gaat 

El Khawli raadt aan dat je een dagboek bijhoudt. ‘Schrijf elke dag op hoe productief je was en noteer ook details. Heb je goed geslapen? Dronk je een heerlijke kop koffie? Na een tijdje begin je misschien een patroon te zien’, zegt ze. Jeronimus is het met haar eens: ‘Als je al je gedachten en gevoelens opschrijft, heb je meer rust wanneer het aan het einde van de dag tijd is om te ontspannen.’

Experimenteer!

Hou tot slot in gedachten dat wat voor anderen werkt, niet voor jou hoeft te werken. Misschien ben jij zo iemand die het helemaal geen probleem vindt om in bed te werken en krijg je toch al je werk gedaan. Misschien ben je een ochtendmens, of misschien studeer je liever samen met iemand anders of via Zoom. Experimenteer met verschillende strategieën om erachter te komen wat voor jou het beste werkt, hoe je zo productief en zo gelukkig mogelijk bent als je thuis werkt. 

English