RUG verhoogt bijdrage aanschaf nieuwe laptop

RUG verhoogt bijdrage aanschaf nieuwe laptop

Het college van bestuur wil thuiswerkers tegemoetkomen door een hoger bedrag te vergoeden voor de aanschaf van een laptop en bekijkt ook andere manieren om docenten (financieel) te ondersteunen. Want dat online onderwijs blijft voorlopig nog wel even.
Door Giulia Fabrizi en Rob Siebelink
1 juli om 12:03 uur.
Laatst gewijzigd op 22 november 2020
om 16:21 uur.
juli 1 at 12:03 PM.
Last modified on november 22, 2020
at 16:21 PM.

Laatste gesprek voor de zomerstop

Dit is het laatste UKrant-vraaggesprek voor de zomerstop van de RUG met het college van bestuur (rector Cisca Wijmenga, collegevoorzitter Jouke de Vries en bestuurslid Hans Biemans) over de coronacrisis en de gevolgen daarvan voor de universiteit.

Eerder kwam de vraag ter sprake hoe het zit met het verminderen van het collegegeld voor (internationale) studenten die instellingsgeld betalen en door de coronamaatregelen uitlopen. Zijn daar al nieuwe inzichten ontstaan?

Hans Biemans: ‘We zijn eruit en voor non-EU-studenten in hun masterfase volgen wij wat minister Van Engelshoven zegt. Dat betekent dat masterstudenten die zich opnieuw moeten inschrijven en voor 1 februari 2021 hun diploma halen, drie maanden collegegeld terugkrijgen.’

Is dat drie maanden wettelijk collegegeld?

Hans Biemans: ‘Nee, dat is inclusief het bovenwettelijke tarief. Dus drie maanden van het instellingscollegegeld dat zij normaal gesproken betalen.’

Waarom geldt dat alleen voor non-EU-studenten die instellingscollegegeld betalen?

Hans Biemans: ‘Het geldt enkel voor de non-EU studenten. De EU studenten kunnen de mogelijkheden benutten die DUO biedt, de non-EU studenten hebben deze mogelijkheid niet.’

Jullie vertelden eerder dat er wordt gewerkt aan een plan om mensen ook thuis naar arbonormen te laten werken.

Hans Biemans: ‘We hebben vorige week het besluit genomen om de laptopregeling uit te breiden. Verder zijn we nog aan het definiëren wat medewerkers nodig hebben en wat we kunnen bieden. Als we naar een hybride vorm van onderwijs willen, dan moeten we er ook voor zorgen dat iedereen kan deelnemen. Dat het interactief genoeg is voor degenen die online meedoen en dat de techniek het overal toelaat om de online colleges te organiseren.

Dat heeft een technisch aspect, omdat je de juiste apparatuur nodig hebt, en een menselijk aspect, omdat docenten en ondersteunend personeel moeten weten hoe het werkt. Daar zijn we nu ook mee aan de slag, omdat ons idee is dat we docenten ook ondersteunen door ze de juiste faciliteiten te bieden om online onderwijs te organiseren.’

Hoe is de laptopregeling uitgebreid?

Hans Biemans: ‘Je kunt zelf een laptop aanschaffen en die tot een bepaald bedrag vergoed krijgen. Die regeling bestond al, maar die breiden we nu met terugwerkende kracht uit. We hebben de vergoeding verhoogd, waardoor je ook meer geld in een nieuwe laptop kunt investeren. Dat geeft hopelijk ook meer gebruiksgemak voor het thuiswerken.’

Het kabinet heeft vorige week woensdag vergaande versoepelingen aangekondigd. Voor de universiteit betekent dat bijvoorbeeld dat studenten ook buiten de spits naar college mogen reizen. Wat verandert dit aan het onderwijsplan voor studenten?

Cisca Wijmenga: ‘Wij gaan natuurlijk niet over het onderwijs op de faculteiten. Wij hadden hier in Groningen ook een minder groot probleem met ov dan op andere plekken in het land, omdat veel van onze studenten fietsen. Desondanks denk ik dat de grootste beperking in de gebouwen zit en hoe je die mag gebruiken. Dat bepaalt hoeveel mensen je tegelijkertijd in een gebouw kwijt kunt. Daar is voorlopig niets aan veranderd, want de anderhalve meter moeten we nog steeds aanhouden.

Ons standpunt is bovendien nog steeds dat iedereen het onderwijs moet kunnen volgen. Daarom zullen we het nog steeds ook online aanbieden. Maar het is ook zo dat we meer naar een hybride model toe willen. We merken wel dat daar wat onrust over is, dus het is wel belangrijk om te zeggen dat we ermee bedoelen dat een college tegelijkertijd zowel fysiek als online kan worden gevolgd. We willen niet dat docenten meerdere keren hetzelfde college moeten geven.’

Jouke de Vries: ‘Als je online voor elkaar hebt, dan is het volgens mij niet moeilijk om de combinatie met fysiek onderwijs te maken. Stel dat er onverhoopt een tweede golf komt en we krijgen een nieuwe lockdown, dan moet je online lesgeven wel voor elkaar hebben en wat dan fysiek kan, is mooi meegenomen.’

Zijn grote groepen studenten samen in een fysieke ruimte straks überhaupt weer mogelijk?

Cisca Wijmenga: ‘Dat denk ik niet. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe groot alle zalen zijn, maar we moeten de anderhalve meter afstand houden. Grote hoorcolleges zullen daardoor nog steeds niet doorgaan. De vraag is ook een beetje of je dit niet veel beter online kunt doen. Op een activerende manier een hoorcollege online volgen, zodat je daarna naar werkcollege kunt om te bespreken en te verdiepen. De meerwaarde van mensen bij elkaar zetten moet belangrijker worden.’

De rectoren van de universiteiten van Maastricht en Leiden maakten zich vorige week boos over onderwijsminister Van Engelshoven. Zij slaat volgens hen steevast de plank mis met haar uitspraken en begrijpt niet hoe de universiteiten werken. Snappen jullie de boosheid van de collega’s?

Cisca Wijmenga: ‘Ik snap wel waar die opmerkingen vandaan komen en het is niet dat ik er totaal een andere mening op nahoud. Ik denk dat je over het algemeen wel kunt zeggen dat andere ministers meer opkomen voor hun achterban dan de minister van onderwijs.’

Jouke de Vries: ‘Wij zeggen natuurlijk ook dat het niet handig is om ’s avonds en in het weekend door te werken. Maar ik vind het te makkelijk om via Twitter te reageren op de uitspraken van de minister. Meestal heeft ze het niet zo gezegd en moeten veel bestuurders zich de volgende dag weer verontschuldigen voor hun opgewonden tweets.’

In Maastricht is recentelijk een coronafonds van 5 miljoen euro opgezet om de klappen van de crisis op te vangen. Denken jullie dat zoiets een goed idee is?

Hans Biemans: ‘Alle universiteiten zijn bezig met de ondersteuning van docenten. Maastricht noemt dat een coronafonds. Wij zijn er ook mee bezig, denk maar aan de ondersteuning die nodig is voor het technische gedeelte van online college geven, of de juiste apparatuur aanschaffen en de thuiswerkplekken verbeteren. Hoeveel geld we daar precies aan uitgeven, zou ik nog bij elkaar op moeten tellen.’

Maastricht wil dat geld nadrukkelijk gebruiken om de werkdruk te verlichten die door de coronacrisis alleen maar is toegenomen. Met andere woorden: meer mensen aannemen.

Hans Biemans: ‘We weten nog niet precies hoeveel inschrijvingen wij krijgen. Het is lastig om extra mensen aan te nemen terwijl je onzeker bent over hoeveel mensen je daadwerkelijk nodig zal hebben. En al neem je nu mensen aan om het personeel te ondersteunen, dan ben je er nog niet. Die mensen moeten eerst worden ingewerkt, wat de werkdruk van de collega’s juist verhoogt en waardoor het even duurt voor ze echt aan het werk zijn.’

Cisca Wijmenga: ‘Het is ook gevaarlijk om nu zomaar te zeggen dat we extra mensen in zullen zetten, want welke verwachting schep je dan? Daar moet je voorzichtig mee zijn. Misschien heeft een docent meer aan een extra student-assistent dan aan extra ondersteunend personeel. Dat wil je weten voor je dit soort uitspraken doet.’

English