RUG legt vliegen (een beetje) aan banden

RUG-medewerkers mogen voor het werk niet meer vliegen als hun bestemming binnen zes uur met de trein is te bereiken. Ook als de afstand minder is dan vijfhonderd kilometer, is vliegen een no-go.
Door Rob Siebelink

Met deze nieuwe richtlijn wil de universiteit dienstreizen met het vliegtuig terugdringen. Alleen als er zwaarwegende redenen zijn, mag een medewerker van de richtlijn afwijken.

RUG-medewerkers vlogen in 2016, 2017 en 2018 in totaal 95 miljoen kilometer voor het werk, zo’n 31 tot 32 miljoen kilometer per jaar, zo blijkt uit cijfers die UKrant heeft opgevraagd.

Jaarlijks wordt er voor de RUG zo’n 5500 keer gevlogen. Bijna 70 procent heeft een bestemming binnen Europa. Maar slechts een beperkt aantal daarvan blijft onder de grens van vijfhonderd kilometer, en daarmee dus onder de nieuwe richtlijn.

Grens optrekken

Green Office, het platform van de RUG dat zich bezighoudt met duurzaamheid, had daarom liever gezien dat de grens verder was opgetrokken, naar zevenhonderd kilometer.

Bestemmingen als Parijs, Londen en Berlijn lijken nu buiten de richtlijn te vallen, constateert programmamanager Dick Jager van Green Office. ‘Dat is jammer. Als we echt iets willen, móeten we veranderen.’

Onderwerp van discussie is nog wel of Groningen als vertrekpunt moet worden genomen, de woonplaats van de RUG-medewerker, of het punt van vertrek. Er zijn aan de RUG ook onderzoekers verbonden die niet in Groningen wonen, maar bijvoorbeeld in de Randstad.

Reistijd

De RUG volgt met de richtlijn de Universiteit van Gent. Daar mag al langer niet meer worden gevlogen naar plaatsen die met de bus of per trein in minder dan zes uur bereikbaar zijn, of waarbij de reistijd per trein niet langer is dan per vliegtuig inclusief reis- en wachttijd.

Vliegen is de meest vervuilende manier van reizen. Een vliegreis belast het milieu zeven tot elf keer zo veel als dezelfde reis per trein, stelt duurzaamheidsorganisatie Milieu Centraal.

In 2018 bedroeg het aandeel CO2-uitstoot als gevolg van dienstreizen op de totale CO2-footprint van de RUG 16 procent.

Skypen

RUG-medewerkers die verder reizen, krijgen vanaf nu het advies naar andere mogelijkheden te kijken, zoals skypen of video-conferencing. ‘Het gaat erom dat iedereen zich afvraagt of vliegen echt nodig is’, aldus de universiteit.

De RUG staat dit jaar voor het eerst in de top 10 (op plek 7) in de GreenMetric Ranking, een ranking van de zevenhonderd meest duurzame universiteiten wereldwijd. Die wordt aangevoerd door de Wageningen University & Research.

Later dit jaar ontvouwt de RUG plannen om de totale CO2-uitstoot van de universiteit te compenseren. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van aanplant van bossen of inkopen in zon- en windparken.

Volgende week publiceert UKrant een achtergrondverhaal over vliegen voor de RUG.

English

16 May 2019 | 16-5-2019, 23:20

Meest gelezen