advertentie

 

Restaurantpersoneel: 'We kunnen het zelf'

Veganistische broodjes, een app waarmee je je lunch kunt bestellen en af en toe een Michelinsterrenchef op locatie. Daarmee zijn de kantines en restaurants te redden en kan van reorganisatie worden afgezien, denken de personeelsleden.
Door Peter Keizer

De RUG wil de eigen restaurants en kantines uitbesteden aan een commerciële partij omdat het tonnen kost om ze in de lucht te houden. Dat betekent dat de betrokken medewerkers hun baan verliezen bij de universiteit en tegelijkertijd in dienst worden genomen door een nieuwe uitbater. Maar het kan ook anders, schrijven de koks, teamleiders en bediening in hun eigen reddingsplan.

Uitbesteden is helemaal niet nodig, zeggen ze in het rapport – getiteld ‘Eten met Groninger nuchterheid’ – dat deze week in de universiteitsraad wordt besproken. ‘Het is mogelijk om verbetering en vernieuwing door te voeren vanuit de eigen, bestaande organisatie. En dat zonder de hoge kosten van een Europese aanbesteding en reorganisatie.’

Maar dan moet er wel het een en ander veranderen, denken de restaurantmedewerkers. Het menu moet worden aangepast aan de wensen van (internationale) studenten en medewerkers, er moet weer worden geïnvesteerd in personeel, de werkdruk moet omlaag en er moet een goede leidinggevende komen.

restaurant3

Bamisoep

Om bij het menu te beginnen. Er is behoefte aan veganistische broodjes, bamisoep en fruitbekers, blijkt uit verschillende pilots die de medewerkers hebben uitgevoerd. Een lijst van zeven nieuwe producten levert een omzet van meer dan een ton per maand op, rekenen ze voor.

Daarnaast kan een app ervoor zorgen dat er meer gebruik wordt gemaakt van de restaurants, denken de medewerkers. ‘Via de website of app kun je eenvoudig je lunch bestellen en betalen. Je hoeft het alleen nog op te halen, of laat het voor een klein extra bedrag op je werkplek bezorgen.’

Ook denkt het personeel meer aandacht te kunnen trekken met speciale themaweken waarin bijvoorbeeld de Chinese of Italiaanse keuken in het zonnetje wordt gezet, of waarin taarten en cakes centraal staan. Een ander idee is om af en toe een bekende chefkok in te huren die een dag in het Academiegebouw of de Kapteynborg komt koken. Daarnaast moet het uitbreiden van de warme maaltijden voor meer omzet zorgen. In totaal denken de medewerkers zo een half miljoen euro per jaar meer binnen te halen.

Werkvloer

Maar ook de uitstraling van de restaurants moet veranderen, vinden de medewerkers, en er moet meer worden geconcentreerd op duurzaamheid en samenwerking met lokale ondernemers.

Ook op de werkvloer moet het een en ander veranderen, menen de personeelsleden. Ze missen een daadkrachtige leidinggevende die het personeel ondersteunt, en de werkdruk – die volgens vakbond FNV vier keer hoger is dan het landelijk gemiddelde – moet omlaag. Dat kan door te investeren in de opleidingen van het personeel.

restaurant2

Investering

Het hele plan vergt een investering van 128.000 euro, denken de medewerkers. Maar dat is volgens hen nog altijd veel lager dan de kosten van een aanbesteding en reorganisatie.

‘We willen met dit plan laten zien dat we in staat zijn dit zelf te doen’, zegt een van de personeelsleden die niet met haar naam genoemd wil worden. ‘We hopen dat het universiteitsbestuur hier serieus naar kijkt en dat we in dienst mogen blijven.’

‘Haalbaar’

De Dienstraad van het facilitair bedrijf, waar de restaurants onder vallen, is in elk geval overtuigd. De raad noemt het plan ‘haalbaar en uitvoerbaar’ en wil dat de maatregelen uit het plan eerst worden onderzocht, voordat wordt besloten tot de zware stap van een reorganisatie. De fracties in de universiteitsraad volgen dat advies.

‘We gaan serieus naar het plan kijken’, zegt afdelingshoofd Tom de Witt Hamer. ‘Ik verwacht dat wij er in september of oktober op terug zullen komen. Tot die tijd ligt verdere besluitvorming even stil.’

 

Lees hier het plan van de restaurantmedewerkers.

English

31 August 2016 | 7-9-2016, 10:32
advertentie