Overbodig

Foto Reyer Boxem

Overbodig

UKrant-columnist Bauke van der Kooij ontdekte dat zelfs hamsterende mensen in de supermarkt sommige dingen mijden, zoals boterhamworst met op elk plakje een blij gezichtje.
Door Bauke van der Kooij
25 maart om 9:09 uur.
Laatst gewijzigd op 25 maart 2020
om 9:27 uur.
maart 25 at 9:09 AM.
Last modified on maart 25, 2020
at 9:27 AM.

De aanwezigheid van het coronavirus laat wereldwijd niet alleen de mooie en de lelijke kanten zien van de mensheid, maar ook van onze consumptiemaatschappij. Op internet duiken vanuit de hele wereld foto’s en filmpjes op van hamsterende mensen die uit pure paniek alle schappen leegtrekken.

Maar niet elk product blijkt geliefd, zo laat een foto uit Frankrijk zien. Vrijwel alle diepvriespizza’s zijn weg, maar de dozen met pizza Hawaï liggen nog vrijwel onaangeroerd in de koeling.

Nu heb ik bij gebrek aan dingen waaraan ik beter mijn tijd kan besteden, besloten de proef op de som te nemen door te kijken of er ook in de Groningse supermarkten producten zijn die ondanks de paniekinkopen in de schappen blijven liggen.

Dat is in de supermarkten rondom de Korreweg vrij makkelijk. Alle producten die in normale tijden een 35%-kortingssticker hebben, zijn blijkbaar ongewild, maar producten die op deze dagen zo’n sticker krijgen, zijn blijkbaar helemaal ongewild.

Hoewel nergens in de supermarkt zeep of wc-papier te vinden was, lag hier en daar toch nog een product met een kortingssticker. Ik zal een korte opsomming geven van de afgeprijsde producten die ik heb zien liggen: Duitse theeworst, Brabantse eierkoeken, rode linzenpenne, Red Bull organic ginger ale, chips met rodebietensmaak, hummus met rodebietensmaak, Gourmet Garden vegetarisch bieslookgehakt (mijn persoonlijke favoriet) en een pakje boterhamworst.

Waarom bestaan dit soort producten? Wie heeft ze bedacht? Zelfs in tijden van schaarste wil niemand ze

Toen ik de boterhamworst beter bekeek, bleek het geen normale boterhamworst. Alle plakjes worst hadden een blij gezichtje. Hoewel het al een sombere gedachte is om een varken te zijn en elke dag vetgemest te worden, om vervolgens na acht maanden voor menselijke consumptie geslacht te worden, kan het blijkbaar nog erger.

Sommige varkens belanden na hun dood in de supermarkt als boterhamworst met een gezichtje. En dan worden ze niet eens opgegeten, want zelfs door hamsterende mensen worden de lachende plakjes over het hoofd gezien. Ook nog als er een kortingssticker op zit, wat voor de gemiddelde Nederlander normaal gesproken werkt als een magneet.

Waarom bestaan dit soort producten? Wie heeft ze bedacht? Als zelfs in tijden van schaarste niemand ze wil, wat is dan de toegevoegde waarde in normale tijden?

Laten we daarom met zijn allen, zodra de coronacrisis over twee maanden, een half jaar of anderhalf decennium het land uit is geholpen, een afspraak maken. Alle nutteloze (en soms zelfs onethische) producten die zelfs door hamsteraars worden overgeslagen, worden verboden uit onze maatschappij.

Niet alleen omwille de voedselverspilling, maar ook zodat ik niet meer verdrietig hoef te worden aangekeken door een pakje lachende boterhamworst.

advertentie