Nederlands of international: alle studenten zijn gestresst

Studenten zijn gestresst, daar is iedereen het over eens. Maar zijn internationals er slechter aan toe dan Nederlandse studenten? Een studie bij medische wetenschappen zegt vooralsnog van niet.
Door Christien Boomsma

De onderzoekers van de afdeling gezondheidspsychologie van het UMCG volgen verschillende cohorten geneeskundestudenten voor de zogenoemde Juggle Study die onderzoekt hoe studenten ‘jongleren’ met tijd en studie.

Het resultaat? Internationale studenten zijn niet gestresster dan Nederlandse. Als de cijfers iets laten zien, dan is het dat ze zelfs iets minder last hebben van de druk dan hun Nederlandse collega’s.

Aan de studie deden meer dan tweehonderd studenten mee die begonnen in 2015 en 150 die begonnen in 2016. Daarvan waren er respectievelijk 49 en 35 internationals. Van deze groepen zijn de cijfers nu bekend.

Verrassend resultaat

‘Een verrassend resultaat’, vindt onderzoeker Moniek Janse van het UMCG. ‘Dus ik heb de data nog even extra goed bekeken. Maar het is echt zo.’

Er zijn vooralsnog alleen data over de eerste studiejaren. Die lieten zien dat ongeveer 15 procent van de geneeskundestudenten – zowel Nederlandse als internationals – een constant niveau van hoge stress ervaren. Of dat hoog is? ‘Als zoveel studenten continue druk ervaren, dan vind ik echt wel dat er iets mis is.’

Wel ziet ze dat bij sommige studenten het ‘distressniveau’ na het begin van de studie iets zakt. ‘Een deel lijkt in staat het zelf op te lossen’, zegt Janse, die dat hoopgevend vindt.

Extreem gefocust

Janse ziet ook dat studenten tegenwoordig extreem gefocust zijn op hun studie en prestaties. ‘We vroegen hen ook naar hun doelen’, zegt ze. ‘Zonder die te specificeren. Dus behalve academische doelen, kunnen dat ook familiedoelen zijn, gezondheidsdoelen of vrijetijdsdoelen.’

Studenten richten zich sterk op academische prestaties, ziet ze. ‘En naarmate de studie vordert, wordt dat alleen maar sterker.’ Maar er is meer nodig dan academische prestaties om een dokter te zijn, stelt Janse.

Janse en haar collega’s begonnen met de studie, omdat ze meer inzicht willen in de mentale toestand van – met name – geneeskundestudenten. Hoe gaat het met stress? Met burn-out? Hoe gaan studenten ermee om en wie loopt extra risico om uit te vallen? ‘Dan weten we ook waar we op moeten letten en kunnen we ingrijpen als dat nodig is.’

Selectieprocedures

Ze volgt de studenten tot het zesde jaar van hun studie. Ze hoopt dat andere faculteiten vergelijkbare studies gaan doen. ‘Geneeskundestudenten zijn erg gedreven en vaak iets gemotiveerder dan gewone studenten door de selectieprocedures. Ik kan me voorstellen dat de ‘distresslevels’ daardoor ook iets hoger liggen, maar ik denk zeker dat er meer onderzoek over een langere periode nodig is.’

English

03 July 2019