Marc Kramer (FEB) Docent van het Jaar 2018

Docent economie en bedrijfskunde Marc Kramer is gekozen tot Docent van het Jaar 2018. De gedeelde tweede prijs ging naar Han Thomas Adriaenssen van de faculteit wijsbegeerte en Maria Ioannou van het University College.
Door Joas de Jong

Dat heeft een vakjury woensdagmiddag bepaald. Kramer won behalve de eer een bedrag van vijfduizend euro en een kunstwerk en hij mag een vak inrichten voor het Honourscollege. Hij was genomineerd namens de faculteit economie en bedrijfskunde, waar hij zich voornamelijk bezighoudt met het gedrag van beleggers.

In totaal waren er tien docenten genomineerd, elk voorgedragen door hun eigen faculteit. Alle tien gaven een college van acht minuten over een onderwerp dat dicht bij hun expertise ligt.

Marshmallows

Kramer benutte de spreektijd door te spreken over de psychologie achter sparen, waarbij hij een experiment met marshmallows vergeleek met sparen voor je pensioen.

Uit dit experiment werd duidelijk dat mensen liever meteen twee marshmallows opeten, dan dat ze er een opzij schuiven voor later. En dat dit gedrag lijkt op hoe mensen sparen voor hun pensioen.

Daarbij gebruikte Kramer het concept verliesaversie, wat inhoudt dat mensen vaak weinig wilskracht hebben en het haten om iets te verliezen. Het verlies van iets nu voelt dan minder goed dan de winst die je later ervaart.

Han Thomas Adriaenssen (links) en Maria Ioannou

Nadenken

Adriaenssen liet de zaal nadenken over het bewijs van het bestaan van God aan de hand van de middeleeuwse teksten van aartsbisschop Anselm. Ioannou sprak over haar jeugd op Cyprus en hoe dit haar heeft gebracht tot haar onderzoek van ‘de ander’ in kinderliteratuur. Beiden wonnen hiermee 2500 euro.

Voorafgaand aan de tien minicolleges gaf Julie Schell van de University of Texas een college over leren. Ze vertelde dat de meeste mensen een verkeerd beeld hebben van hoe je optimaal leert. In plaats van stof constant te herhalen, is het juist beter om je het te herinneren, legde ze uit.

English

30 January 2019 | 31-1-2019, 14:11