International

Internationals stuiten op wachtlijsten

Taalles als lokkertje

De gratis lessen Nederlands waarmee de RUG zichzelf promoot, trekken zo veel internationals dat ze steeds na een paar uur al volgeboekt zijn. Is dat wel goede marketing?
Door Eva van Renssen

Andrea Kis uit Hongarije zag het helemaal zitten: Nederlands leren tijdens haar studie in Groningen. ‘Ik las dat internationale studenten gratis cursussen Nederlands kregen via de universiteit’, zegt de masterstudent environmental psychology. ‘Geweldig! Dat heeft mij mede overtuigd om voor Groningen te kiezen.’

Inmiddels is haar enthousiasme gesmoord. En ze is niet de enige. Er staan meer dan honderd studenten op de wachtlijst van het Talencentrum en die lijst wordt alleen maar langer.

‘Ik heb nu vijf keer op de wachtlijst gestaan van de gratis lessen’, zegt studente International Business Dominika Osicka moedeloos. ‘Ik geef het geloof ik maar op.’

Drie jaar

‘Pas na drie jaar proberen is het me gelukt om bij de beginnerscursus naar A1-niveau binnen te komen!’, zegt chemiestudente Isobel Steward verontwaardigd. ‘De cursussen die in mijn rooster pasten, zaten al vol toen ik de nieuwsbrief opende, waarin werd aangekondigd dat de inschrijvingen waren geopend.’

‘Ik heb de eerste twee blokken geprobeerd om binnen te komen’, verzucht studente kunst, cultuur en media Pamela Moera. ‘Beide keren met een doorgestuurd linkje. De website is heel lastig te vinden.’ De inschrijvingen waren op een collegedag en twee uur na de start kwam Pamela er al niet meer tussen. Om zich heen hoorde ze dat de cursus bovendien behoorlijk zwaar was. ‘Toen realiseerde ik me: Nederlands leren is me deze stress niet waard.’

We lopen tegen onze grenzen aan

Berna de Boer – Talencentrum

Het Talencentrum erkent de problemen met de capaciteit. ‘We lopen tegen onze grenzen aan, zowel qua docenten als qua lokalen,’ zegt Berna de Boer van het Talencentrum.

Frustrerend

Ook het gebrek aan goede informatie over de inschrijvingen maakt studenten boos. Andrea had verwacht dat de RUG meteen informatie over de cursussen zou geven. ‘Mijn thuisuniversiteit stuurt regelmatig updates over taalcursussen, zeker naar internationals.’ Maar in het informatiepakket dat de RUG verstrekte, werd er met geen woord over gerept.

Per toeval belandde Andrea alsnog op de site van het Talencentrum, maar slechts om te ontdekken dat de cursussen voor de herfst al vol zaten. ‘Een enorme teleurstelling. Ik heb er ook weinig aan dat er later in het jaar meer cursussen starten, want ik volg een éénjarig masterprogramma.’ Ook voor de cursussen van februari viste ze achter het net. ‘Zo frustrerend.’

Volgens De Boer doet het Talencentrum juist veel aan zichtbaarheid. Zo staan we op infomarkten en hebben we een overzichtelijke website.’ En bovendien: ‘Zoveel studenten weten ons wél te vinden: als de inschrijvingen opengaan, stromen de cursussen onmiddellijk vol. Echt onvindbaar kunnen we niet zijn.’ Bovendien kunnen studenten zich via de website op de nieuwsbrief van het Talencentrum abonneren. ‘Dan heb je de beste kans.’

Roosterproblemen

Maiara Kolbe Musskopf –  sinds september bezig met haar master Medical and Pharmaceutical Drug Innovation – kwam er na een hoop eigenhandig zoekwerk achter dat alle cursussen volgeboekt zaten. Maar ze wist na een halfjaar proberen eindelijk een plekje te bemachtigen. ‘Ik ben blij! De lessen zijn super, ook al moet je er eerst zelf achteraan.’

Ze komt wel met het rooster in de knoop: ‘Ik heb stage overdag, maar mijn lessen zijn ’s middags tussen 1 en 3. Het scheelt dat het tijdens de lunch is en dat mijn stagebegeleider het oké vindt dat ik er heenga.’ Een van haar collega’s heeft het minder getroffen: ‘Die moet van 3 tot 5 bij zijn stage weg. Dat is pas echt een hap uit je dag!’

‘De lessen zijn tijdens mijn stage’

Het Talencentrum probeert de lessen wel degelijk op handige tijden in te roosteren, zegt De Boer, maar loopt daarbij zelf ook tegen grenzen aan. ‘Bijna 75 procent van ons werk is al ’s avonds. Een docent kan per avond maximaal twee lessen geven en je kunt niet verwachten dat elke docent vier avonden in de week werkt.’

Marketing

De RUG begon in 2013 als eerste van Nederland met gratis cursussen Nederlands. Het primaire doel was dat hoger opgeleiden zich daardoor meer verbonden zouden gaan voelen met Nederland, zodat ze hier na hun afstuderen bleven werken.

Daarnaast maakten de gratis cursussen de RUG ook aantrekkelijker voor buitenlandse studenten die nog een universiteit moeten kiezen. Zo staat het ook in de RUG-Language and Culture Policy als het gaat over continueren van de cursus: ‘aangezien dit belangrijk is voor marketing, integratie en binding.’

Maar is een tegenvaller in de vorm van een lange wachtlijst niet juist nadelige marketing? vroeg men zich destijds al af in de u-raad. ‘Het risico dat men door onvoldoende capaciteit niet kan deelnemen, geldt voor iedereen. Dat is niet geheel te voorkomen’, reageerde het universiteitsbestuur. Met andere woorden: so be it.

Meer geld

Jorien Bakker, woordvoerder van de RUG, reageert laconiek op de wachtlijsten. ‘Fijn dat er zo veel animo is. We zullen geleidelijk moeten uitbreiden. Maar de RUG geeft gratis cursussen Nederlands. Fantastisch, toch?’

De taallessen zijn belangrijk voor marketing

RUG-Language and Culture Policy

Het afgelopen jaar werd het budget inmiddels al verhoogd van 450.000 naar 550.000 euro. De februaricursus van 2019 herbergt inmiddels ruim 300 extra studenten.

‘Er zijn al meer cursusgroepen gestart’, zegt De Boer. ‘Verder hebben we de groepsgrootte verruimd van zestien naar achttien studenten.’ Ze hoopt ook op nieuwe docenten. Studenten die eerder buiten de boot vielen, krijgen alleen geen voorrang meer op de wachtlijst. ‘Dat was voor het secretariaat niet meer te doen.’

Trots

Naast begrip voor alle teleurgestelde studenten klinkt er ook trots door in de  woorden van De Boer: ‘Geweldig dat er zoveel interesse is om Nederlands te leren, en dat dat aan de RUG gratis kan worden aangeboden.’ Verder benadrukt ze: Nederlands leren gebeurt niet alleen in klaslokalen, maar juist in het echte leven. ‘Daarom organiseren we bijvoorbeeld wekelijks het Café de las Lenguas in het Harmoniegebouw. Dat is ook een leuke manier om Nederlands te oefenen.’

Voor Andrea is de hele discussie een symptoom: ‘Ik heb het gevoel dat dit alles deel uitmaakt van een groter probleem. Ik ben hier nog maar kort, maar hoor van heel wat internationals dat ze zich buitengesloten en gediscrimineerd voelen.’

Het idee dat internationale studenten worden buitengesloten noemt Bakker onzin. ‘De RUG werkt inclusief. Alle communicatie is tweetalig. En we bieden gratis cursussen Nederlands aan.’

English