Studeren

Twijfel over je studiekeuze

Stoppen of doorgaan?

Als het eerste semester van je studie nogal tegenvalt, wat doe je dan? Doorbijten en hopen dat het beter wordt? Of stop je, net als 734 RUG-studenten die het afgelopen jaar voortijdig stopten? Drie studenten, die uiteindelijk afhaakten, weten hoe moeilijk die keuze is.
Door Tamara Uildriks / Illustratie Kalle Wolters

Als je zelf twijfelt

Voor vragen en problemen die gevolgen kunnen hebben voor je studie kun je terecht bij de studieadviseur van je opleiding.

Als je stopt

Vergeet niet, behalve afscheid nemen van je leraren en medestudenten, om je uit te schrijven bij Studielink en om je ov-kaart stop te zetten.

Al vanaf het eerste blok had Melissa Ernstberger twijfels over haar studie Liberal Arts and Sciences aan het University College Groningen (UCG). Ze wilde meer vakken van haar eigen interesse volgen dan werken in projecten en miste daarnaast een duidelijke opbouw. Toch bleef ze die studie een jaar lang volgen.

Ze was speciaal voor UCG vanuit Duitsland naar Groningen gekomen. ‘Het was een grote stap om te verhuizen en ik had veel verwacht van het studeren. Die verwachtingen kwamen niet uit, maar ik hoopte dat ik gewoon moest wennen.’

Door de verschillende vakken van UCG ging haar gevoel ook op en neer. ‘Sommige vakken vond ik leuker dan andere. Daardoor kreeg ik het gevoel dat ik gewoon moest doorzetten. Ook haalde ik goede cijfers en heb ik de zestig studiepunten zonder al te veel moeite gehaald.’

Melissa was gewend om door te zetten. ‘Het was een soort psychologisch obstakel dat me tegenhield te stoppen. Op de middelbare school zijn er zoveel momenten waarop je de vakken niet leuk vindt, maar dan leer je dat je gewoon even moet doorbijten.’

Ik hoopte dat het een kwestie van gewenning was

Ook Lucy Frowijn geeft niet makkelijk op en wilde ondanks haar twijfels toch haar master journalistiek afmaken. ‘Na een maand had ik al het gevoel dat ik niet helemaal goed zat, maar ik hoopte dat het een kwestie van gewenning was en dat het na een tijdje beter zou gaan.’

Ze had gehoopt over meer globale onderwerpen te schrijven en miste diepgang in de opdrachten. ‘Studiegenoten genoten van de vele praktische opdrachten en leerden met tegenzin de weinige theorie. Bij mij was dat omgekeerd. Doordat ik hun enthousiasme niet deelde, voelde ik me soms wel het zwarte schaap in de groep.’

Twijfels over de studie besprak Lucy niet met studiegenoten. ‘Ik voelde me er schuldig over omdat je toch een soort pad opbouwt met mensen. Uiteindelijk was dat helemaal niet nodig geweest, maar op dat moment voelt het als een big deal.’

Afmaken

Haar plan was journalistiek af te maken, in combinatie met de onderzoeksmaster die ze liever wilde doen. ‘Ik ben best wel een doorzetter en dacht: het duurt maar anderhalf jaar, dus ik kan het net zo goed afmaken.’

Ze legde haar plan voor aan een docent van de onderzoeksmaster. ‘Die vroeg me direct waarom ik ermee doorging terwijl ik het niet leuk vond. Dat raakte me wel, want je master is juist het moment dat je je specialiseert in iets wat je echt heel interessant vindt.’ Afgelopen maand, na een halfjaar studie, besloot ze toch te stoppen.

Het besluit zorgde voor veel opluchting. ‘Ik voelde daarvoor veel onrust, het is een lastige positie als je iets doet wat je niet leuk vindt. Dat nare gevoel was toen voorbij.’

Ook met een nieuwe studie in het vooruitzicht, vindt Lucy het jammer dat ze de master journalistiek niet leuk vond. ‘Ik was zeker teleurgesteld. Je hebt een bepaald beeld van wat je gaat doen en wat je wilt worden. Als je aan je master begint, heb je het idee dat dat echt jouw gebied is.’

Ervaren

Femke Klijnstra had al jaren een beeld van zichzelf als psycholoog en begon afgelopen september zonder twijfel aan de studie. ‘Ik ben wel op open dagen geweest, en het beeld wat ze daar schetsten, paste precies bij wat ik leuk vond. Helaas kunnen ze niet laten zien hoe je het zelf gaat doen, dat kan alleen door het zelf te ervaren.’

Ik was blij toen mijn ouders voorstelden dat ik stopte. Ik had nog niet nagedacht over die optie.

In de eerste paar weken begon het al: ‘Ik moest elke dag twee keer anderhalf uur reizen voor colleges waar ik me niet voor kon concentreren. Ik klaagde soms tegen medestudenten over de stof, maar zij vonden alles wel interessant.’

Het beruchte vak statistiek maakte het er niet beter op. ‘Ik had een hekel aan statistiek en vond het heel lastig. Ik had zoveel aan te merken op mijn studie dat ik blij was toen mijn ouders voorstelden dat ik stopte. Ik had zelf nog niet nagedacht over die optie.’

Opnieuw kiezen

Femke weet nog niet wat ze hierna wil gaan doen, het stoppen roept ook twijfels op bij het maken van een nieuwe keuze. ‘Ik vind psychologie nog steeds interessant, dus ik zoek een nieuwe studie in dezelfde richting. Nu denk ik aan pedagogiek, maar ik ben wel bang dat ik weer tegen dezelfde problemen aanloop.’

Dit is herkenbaar voor Lucy, die in februari begint met een onderzoeksmaster in Arts Media and Literary studies. ‘Ik vind het nog steeds spannend. Ik heb altijd veel keuzestress en ook al stop ik met journalistiek, ik weet niet of deze nieuwe studie nu wel goed is. Ik probeer in ieder geval mijn verwachtingen lager te houden.’

Ook nu heeft ze weer haar best gedaan een weloverwogen keuze te maken. Lucy: ‘Ik heb veel met docenten van de onderzoeksmaster gepraat, zodat ik een goed beeld ervan zou hebben. Ook weet ik nu beter wat ik niet wil: journalistiek was te praktisch en dus kies ik nu iets met meer theorie, maar nog wel rondom media.’

Docenten

Het praten met docenten hielp het meest. ‘Docenten kennen je als student’, zegt Lucy. ‘Die weten waar jij goed in bent qua studeren en moedigen dat aan. Zo zien mijn vrienden me niet snel onderzoek doen in een kantoor omdat ze vooral mijn sociale kant zien, maar ik vind het juist heel leuk om ergens diep in te duiken.’

Het hielp dat meer studiegenoten twijfels hadden

Melissa zocht hulp bij docenten. ‘Toen ik een vak human geography volgde aan het university college vond ik dat direct interessant. Met de docent praatte ik meer over wat dit inhield en ik volgde een paar colleges bij de studie.’

Maar ook anderen hielpen met de beslissing. ‘Ik wilde met zoveel mogelijk mensen praten over mijn keuze om te stoppen, zodat ik het echt zeker wist. Het hielp dat meer studiegenoten twijfels hadden, daardoor voelde ik me begrepen.’

Nieuwe studie

Afgelopen september begon Melissa aan haar nieuwe studie. ‘Ik ben heel blij met die keuze, ik vind het ontzettend interessant. Zelfs in colleges die me minder boeien, zie ik nog de relevantie om het te leren.’

Ook al doet ze nu iets anders, van haar jaar university college heeft ze geen spijt. ‘Door het volgen van verschillende vakken kwam ik erachter wat ik leuk vind. Plus: ik heb er veel vrienden aan overgehouden. Studeren aan het university college is een stuk socialer en dat maakte het makkelijker om in Groningen te beginnen.’

English