Universiteit

Kantineprijzen zijn opnieuw gestegen

Soms wel twintig procent

De btw steeg met drie procent. Maar de prijzen in de kantines van de RUG gingen veel verder omhoog. Vergeleken met vorig jaar soms met wel twintig procent. ‘We moésten wel’, zegt Beijk Catering.
Door Zander Lamme / Foto’s Luís Felipe Silva

Woedend waren ze, toen de catering van de RUG werd overgedaan van de universiteit naar een particuliere cateraar. De nieuwe uitbater, Beijk, deed in de ogen van studenten en personeel alles verkeerd.

Prijzen gingen omhoog, de grootte van porties omlaag. Een saucijzenbroodje ging van 1,80 euro naar 2,25, een Mars van 0,80 naar 1,00. Koffie bleef dan wel 1,10, maar werd voortaan in een kleinere beker geschonken.

En nu zijn de prijzen opnieuw gestegen, omdat per 1 januari het wettelijke btw-tarief van 6 procent naar 9 is gegaan; gestegen met 3 procent dus. Maar de productprijzen in de RUG-kantines gingen vaak met veel meer omhoog. Zo zijn de ‘luxe belegde broodjes’ nu 3,30 euro, in plaats van 3,00 (een jaar geleden nog 2,95). Dat is een stijging van 10 procent.

De drankjes Vifit en Optimel zijn 10 cent duurder geworden en kosten nu 1,30: een stijging van 8 procent. Een flesje cola ging van 1,80 naar 2,00. Vergeleken met een jaar geleden (1,65) is de prijs gestegen met 21 procent. Dan heb je het over een heel andere btw-categorie.

Excuus

‘Ze grijpen de kans nu aan om de prijzen allemaal te verhogen’, denkt student Joost Schulte. ‘Dit is niet bepaald in proportie met de btw-verhoging. Het is gewoon een excuus.’

We waren genoodzaakt de prijzen iets meer te verhogen

De prijsverhogingen lopen ook al niet gelijk met de stijging van de consumentenprijzen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende dat consumentenprijzen in Nederland sinds 2010 jaarlijks gemiddeld (exclusief productgebonden belastingen als btw) met 1,2 procent zijn gestegen. Dat is een schijntje vergeleken met sommige verhogingen bij de RUG.

Het komt allemaal door ‘een behoorlijke indexering’, laat cateraar Beijk weten. ‘Wij zijn helaas genoodzaakt om de verkoopprijzen aan te passen.’ Bedrijfsleider Contract Catering Marcel de Boer van Beijk licht dat toe: ‘Bij sommige productgroepen is de inkoopprijs verhoogd, waardoor we wel verplicht waren om ze iets meer te verhogen.’

Gezond eten

Volgens De Boer van Beijk zijn de producten op te delen in twee groepen. Een deel zit in een basispakket, dus daarvan mag Beijk de prijzen niet zomaar verhogen. Sneetjes brood bijvoorbeeld, soep, koffie of een pakje melk.

Bij de andere mag dat wel. Een flesje cola bijvoorbeeld. Of een luxe broodje. ‘Daar zijn we vrij in’, aldus De Boer. ‘Maar er zit een bepaalde visie achter. Suikervrije dranken vallen ook onder het vrije gedeelte, maar dat hebben we niet gedaan, omdat ze gezond zijn. We willen mensen gezonder laten kiezen. Verplicht gezond eten werkt niet, dan gaan ze naar de snackbar. Maar je kunt mensen wel motiveren.’

Alleen is de inkoop van gezonde producten volgens De Boer veel duurder geworden dan die van ongezonde, en dat moet het bedrijf ergens goed maken. ‘Sommige gezonde producten hadden we dus eigenlijk veel duurder moeten maken, maar daarin hebben we gezegd: je kunt beter de ongezonde lijn duurder maken.’

De kantinemedewerkers hadden zich al schrap gezet voor een nieuwe lawine aan klachten, maar tot nu toe valt het ‘honderd procent mee’, vertelt coördinator Marianne Woltjer van de kantine in het Harmoniegebouw. ‘Dat hadden we eigenlijk wel anders verwacht.’

Luxe soep

Ook uit een steekproef onder studenten lijkt de woede mee te vallen. ‘Ik heb het eigenlijk niet gemerkt. Ik heb al wel thee gekocht en chocolaatjes, maar ik heb het niet in de gaten gehad’, zegt Jalien Nomden.

We willen mensen gezonder laten kiezen

Ruby Perks merkte het ook niet. Ze koopt altijd chocolademelk uit de automaat. ‘Die kost 40 cent. Dat is hetzelfde als eerst’, vertelt ze.

Wel zijn er klachten van medewerkers. ‘Het personeel wel, en dat zijn dan die professoren’, lacht ze. De meest gehoorde klacht van het vaste personeel – ‘vooral de wat oudere mensen’ – gaat over de soep. Een kop kostte voorheen 1,00 euro en is nu 1,10. Toch is de tien procent niet het het grootste probleem.

Naast de goedkope soep is plotseling een ‘extra gevulde’, duurdere, soep opgedoken voor 1,65 euro. Maar de niet-extra-gevulde-soep lijkt volgens kantinebezoekers aanzienlijk minder gevuld dan eerst. ‘Dat is-ie ook’, geeft een kantinemedewerker toe.

Vaste receptuur

Voor hoogleraar Martijn Wieling reden om zijn ongenoegen op Twitter te uiten met de hashtag #TijdVoorEenNieuweCateraar. Gevraagd om een reactie blijkt de soep iets minder heet dan hij wordt opgediend. ‘Ze hoeven niet weg, ze mogen het ook anders doen, maar ik ben in het oude jaar op vakantie gegaan en de soep die 1 euro was is nu 1,65.’

Het opdelen in twee segmenten vindt Wieling slecht uitgevoerd. ‘Als ik luxe soep verwacht, verwacht ik iets wat we nog niet hebben gehad. Een of andere Mexicaanse soep en niet wat we eerder voor een euro hadden. Maar ik moet wel zeggen dat het op basis van één dag is. Misschien is het vandaag anders.’

Als je je eigen beker meeneemt, kost koffie vijftien cent minder

Volgens Beijk was er juist behoefte aan een luxere soepvariant. Dat bleek uit het klanttevredenheidsonderzoek. En dat die niet-luxe soep (1,10) minder gevuld is dan de eurosoep van vorig jaar, klopt simpelweg niet. ‘Dan werkt die kantine niet volgens de regels, want wij hebben daar gewoon een vaste receptuur voor.’

Veganistisch

Het klanttevredenheidsonderzoek heeft nog meer gevolgen gehad. De Aziatische Yam Yam-bar is vervangen door een vegetarische en veganistische hoek. In het Academiegebouw is het nu ook mogelijk om van de kaart een menu te bestellen. Dat betekent keuze uit gebakken zalm of een biefstuk in plaats van alleen de daghap. ‘Ook kun je tijdens de avondmaaltijd genieten van een heerlijk glas wijn of biertje.’

De kantinejuffrouw in het Academiegebouw denkt dat het aantal klachten beperkt blijft omdat ook gewone boodschappen duurder zijn geworden. Zelfs het feit dat de prijs voor een koffie is gestegen met 15 cent (eerder werd alleen het formaat kleiner), leidde nog tot weinig onbegrip.

Je kunt er bovendien omheen, tippen Angelique Kleingeld en Arjen Weening van het restaurant. ‘Als je je eigen beker meeneemt, kost het vijftien cent minder en is het dus hetzelfde.’

Correctie: Door een fout in het redactieproces werd in een vorige versie van dit artikel gesuggereerd dat de prijzen na de btw-verhoging soms met 20 procent waren gestegen. Dat is onjuist. De 20 procent verwijst naar de prijsstijging ten opzichte van vorig jaar toen Beijk Catering de kantines van de RUG overnam.

 

De kantine in de Linnaeusborg

English