Onderwijs

Verkiezing docent van het jaar

Wie is jouw favoriet?

Begin container portretjes
Einde container portretjes
Tien docenten strijden om de titel RUG-docent van het jaar 2018. Woensdag 30 januari geven ze ieder een les van 10 minuten, waarop een jury van docenten en studenten de winnaar kiest. Wie zijn die mensen? Waarom zijn ze zo goed dat hun eigen faculteit ze naar voren schuift? En wie vind jij dat er moet winnen?
Door Sisi van Halsema en Joas de Jong / Foto’s Elmer Spaargaren

 

Andrew Irving

Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap

Voordat hij aan de RUG begon, in 2016, werkte Irving voor verschillende universiteiten in Canada en de Verenigde Staten.

Innovatie

Irving integreert graag technische snufjes. ‘Vorige week, bijvoorbeeld’, zegt hij, kwam een expert over Meso-Amerikaanse archeologie en religieuze beelden via een live-verbinding vertellen over “The Sacred Image”. Het was mooi om live te spreken met iemand op dat gebied, en voor hem om live vragen gesteld te krijgen door studenten.’

Memorabel college

‘Voor een vak dat ik een paar jaar geleden in New York gaf (over waarom en hoe mensen zich bekeren tot het christendom in het Mediterraans gebied tijdens de late oudheden), wilde ik de moeilijkheden benadrukken voor het doopsel. De Scissor Sister’s had net een liedje uitgebracht: “Let’s Have a Kiki”, en dus zei ik: “Je klaarmaken om gedoopt te worden is niet hetzelfde als ‘having a kiki.” Het viel stil, en na een tijdje zei iemand: “Wat is een kiki?” Verbaasd dat ik iets uit de popcultuur wist wat de studenten niet wisten, liet ik ze in de pauze de videoclip zien. De les erop liep ik de klas in, en gooiden ze met serpentines, zetten lampen aan, draaiden het nummer, en ze riepen “Let’s have a kiki!”

Terug

Dirk Slotboom

Science and Engineering

Dirk Slotboom wordt geroemd om zijn eerstejaarslessen biochemie, een gevreesd onderwerp onder studenten, waar veel van hen op stuklopen. Maar Slotboom zorgt ervoor dat studenten het onderwerp makkelijker te behappen vinden, en minder eng.

Innovatie

Slotboom wijst erop dat het een misverstand is dat innovatie en verbetering hetzelfde zijn. ‘Soms is het goed om terug te kijken: zijn er geen dingen die we eerder beter deden?’ Dus viel hij terug op het ouderwetse schoolbord (met krijtjes) om de meest ingewikkelde onderwerpen uit te leggen. ‘Tegelijkertijd is er geen one-size-fits-all-methode. Daarom is het goed om verschillende lesmethoden te gebruiken in een curriculum.’

Memorabel college

‘Het geeft een hoop voldoening wanneer studenten zeggen: “Dit was eigenlijk best wel interessant”, aan het eind van een les biochemie, vooral omdat er vooraf soms nogal wat wanhoop is.’

Terug

Geke Schuurman

Gedrags- en Maatschappij­weten­schappen

Geke Schuurman is jarenlang actief geweest in het voortgezet onderwijs. En nog. Naast haar werk op de RUG en De Borgen geeft ze ook nog trainingen op andere scholen, universiteiten, hogescholen en op conferenties in het binnen- en buitenland.

Innovatie

Schuurman benadrukt dat ze elke student als individu benadert. ‘Ik ben sterk gericht op de interactie met studenten en daag studenten graag uit na te denken over wat zij doen in de opleiding, wat ze doen voor de klas en waarom ze juist die keuzes maken.’

Memorabel college

Ze hecht vooral waarde aan de colleges waarin ze laat zien wat er van docenten in de beroepspraktijk wordt gevraagd, zegt ze. ‘Waarbij ik uitleg wat ik doe, waarom ik dat doe, wat een ander daarmee kan doen. Dit onderbouw ik ook door er literatuur aan te koppelen.’

Terug

Han Thomas Adriaenssen

Wijsbegeerte

Nadat hij cum laude filosofie en Italiaans had afgerond aan de RUG, promoveerde Han Thomas Adriaenssen in 2013. Ook dat deed hij cum laude. Hij is lid van de Young KNAW.

Innovatie

Echt innoverend is Adriaenssen niet, vindt hij zelf. Hij voert zijn vak uit met passie en doet zijn best om de moeilijkheden die worden behandeld zo helder mogelijk uit te leggen, maar schiet ook weleens door. ‘Toen ik een aantal jaar geleden drie keer hetzelfde inleidende college gaf in een week, betrapte ik mezelf erop dat ik het steeds ingewikkelder ging uitleggen omdat ik dacht dat de studenten geen moeite hadden met de stof.’

Memorabel college

Adriaenssen kijkt altijd uit naar de inleidende colleges over middeleeuwse filosofie, waar ook deels zijn expertise ligt. Tijdens colleges over laatmiddeleeuwse cognitietheorieën verzamelde hij zelfs nieuwe materie voor zijn boek. ‘Mijn studenten inspireerden me om bepaalde dingen anders te verwoorden in mijn boek. Het is altijd fijn om ook nog wat te leren van de studenten’, lacht hij.

Terug

Hans ter Haar

Rechtsgeleerdheid

Hans ter Haar studeerde notarieel recht in Nijmegen. Hij was vijf jaar kandidaat-notaris in Markelo en ook nog een paar jaar in Enschede. Zestien jaar geleden begon hij op de RUG en promoveerde op minderjarigen en de zorg voor hun vermogen.

Innovatie

‘De laatste jaren is door openstellen van colleges via livestream het persoonlijk contact tussen studenten en docenten onze faculteit afgenomen’, zegt Ter Haar. ‘Collegezalen zijn soms nog maar voor een derde gevuld.’ Hij probeert daarom de studenten op te zoeken als ze iets organiseren, of op een borrel van de studievereniging. ‘Docent zijn houdt voor mij niet op bij het geven van colleges en werkgroepen.’

Memorabel college

De colleges waarbij hij onderzoek en onderwijs kan combineren waardeert hij het meest. ‘Kennis verdiept zich constant en daardoor vernieuwen ook de colleges telkens.’ In zijn lessen maakt Ter Haar gebruik van cartoons die hij zelf maakt. Dat valt wel in de smaak bij studenten, vermoedt hij.

Terug

Marc Kramer

Economie en Bedrijfs­kunde

Marc Kramer begon in Groningen als student bedrijfseconomie. Na een onderbreking bij de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam, kwam hij weer naar Groningen om hier les te geven en om onderzoek te doen in beleggersgedrag.

Innovatie

‘Een vernieuwing waar ik erg blij mee ben’, zegt Kramer, ‘is een online programma waarin studenten de lessen thuis kunnen voorbereiden. Ik analyseer de resultaten en pas het lesmateriaal erop aan. Zo kan ik de lestijd veel effectiever besteden: we hebben het dan alleen over dingen waar de studenten nog tegenaan lopen.’

Memorabel college

Kramer: ‘Ik heb een serie lessen ontwikkeld: ‘Behavioural Corporate Finance’, een derdejaarsvak voor de bachelors. Het is een van de leukste lessen om te geven. In kleine seminars presenteren studenten over artikelen en casussen en ze debatteren daarover. We hebben daar goede feedback over gekregen en soms wordt er aan het eind van de les zelfs geapplaudisseerd.’

Terug

Marco Versluis

Medische Weten­schappen

Marco Versluis is gynaecoloog en heeft een achtergrond in tropengeneeskunde. Hij geeft les in alles wat te maken heeft met zwangerschap, de hormooncyclus, voorbehoedsmiddelen, enzovoorts. Behalve dat is hij betrokken bij de onderwijsgroep ‘Global Health.’

Innovatie

‘Communicatie is niet iets wat je uit een boek leert. We hebben veel activiteiten om competenties als deze te ontwikkelen. Bijvoorbeeld: de medische feitenkennis is immer groeiend. Dus is het onmogelijk om alles te onthouden. Daarom hebben we een leerlijn ontwikkeld: ‘evidence based medicine’: pas een medische behandeling aan op individuele omstandigheden. Ik heb daarvoor een e-learning-programma ontwikkeld. De leerlijn komt ook terug in verschillende vakken. Daarmee probeer ik studenten handvatten te geven om medische problemen op te lossen.’

Memorabel college

‘Het is moeilijk om de beste les te benoemen, maar soms heb ik mooie gesprekken met studenten. Ik wissel graag af tussen het serieuze materiaal en een grap hier en daar. Maar het grootste compliment is als een volle zaal stil is en luistert.’

Terug

Maria Ioannou

University College Groningen

Maria Ioannou komt van Cyprus, waar ze sociale psychologie studeerde. Daarna deed ze een PhD aan de universiteit van Oxford en toen, door toeval, kwam ze in Groningen terecht (een vriend werkte hier).

Innovatie

Ioannou creëert een ‘veilige omgeving’ voor haar studenten om te praten en te discussiëren. Hoe doet ze dat? Een van de belangrijkste dingen is dat de klassen klein zijn, zodat de drempel om te spreken lager wordt. Maar een ander belangrijk aspect is dat er geen goede en foute antwoorden zijn. ‘Ik moedig mensen aan om niet te veel vast te houden aan wat politiek correct is. Een voorbeeld is de les waarin ze het hadden over Zwarte Piet. Ioannou: ‘Het is interessant om te zien hoe een mix van Nederlandse en internationale studenten hierover debatteert.’

Memorabel college

‘Ik herinner me een les die ik in Engeland gaf aan twintigers over liefde en aantrekkingskracht’, vertelt Ioannou. ‘Ze vonden het onderwerp geweldig en gingen er helemaal in op, al was het in een groot auditorium. Ik denk dat het precies het goede moment was voor deze studenten. Ze waren op een leeftijd dat ze klaar waren om lief te hebben en zich aangetrokken te voelen.’ Toen ze de les gaf, was Ioannou 24 jaar oud.

Terug

Mark van Duijn

Ruimtelijke Weten­schappen

Mark van Duijn studeerde economie in Amsterdam, liep stage bij het Centraal Planbureau (CPB), werd consultant in Parijs en ging weer naar Amsterdam. Na zijn master onderzocht hij waar hoogopgeleiden zich het liefst vestigen (hij woont zelf overigens in Leeuwarden) en houdt zich nu bezig met het locatiegedrag van bedrijven en de economische waarde van cultureel erfgoed.

Innovatie

‘Geografen en planologen kijken met heel andere ogen naar onderzoeksmethoden en ze zijn vaak kritisch over kwantitatieve methoden. Met sprekende voorbeelden probeer ik de kracht te laten zien van kwantitatieve methoden en technieken in hun eigen vakgebied.’, zegt Van Duijn.

Memorabel college

Van Duijn vindt dat zijn colleges over kwantitatieve methoden en technieken voor geografen en planologen vaak geslaagd zijn, omdat hij studenten toch enthousiast weet te maken voor deze moeilijke onderdelen van de studie. ‘Als je dan tijdens het (werk)college merkt dat de studenten het beginnen te begrijpen en daadwerkelijk het nut gaan inzien van kwantitatieve methoden en technieken, dan ben ik een tevreden mens.’

Terug

Pablo Valdivia Martin

Letteren

Valdivia studeerde in Granada en Madrid en haalde een master in Europese literatuur en theater. Voordat hij in 2016 bij de RUG aan de slag ging, zat hij in Amsterdam als senior docent Spaanse literatuur. Ook werkte hij in Engeland, aan de universiteit van Nottingham en de Cambridge Foundation Villiers Park.

Innovatie

Valdivia gebruikt moderne onderwijstechnieken, zoals het interactieve presentatieprogramma Mentimeter. Valdivia heeft Perusall geïntroduceerd aan de universiteit, waarbij actieve leestijd bij het voorbereiden van teksten wordt bijgehouden. Daardoor zouden studenten beter voorbereid naar colleges komen en zodat hij kan zien of studenten de stof begrijpen en waar hij nog wat nadruk op moet leggen in de lessen.

Valdivia Martín wilde niet meewerken aan dit overzicht. Bovenstaande informatie komt van de organisatie van de verkiezing, uit een eerder interview en van zijn LinkedIn-pagina.

Terug

English