Komt er nu echt een trein naar Zernike?

Als het aan reizigersvereniging Rover (Reizigers Openbaar Vervoer) ligt, krijgt Zernike een spoorverbinding met het centrum. De studenten op Zernike Campus hebben er gemengde gevoelens over.
Door Jelmer Buit

Rover heeft een brief gestuurd aan alle politieke partijen die volgend jaar in Groningen meedoen aan de Provinciale Statenverkiezingen, met aanbevelingen voor het openbaar vervoer. Het treinspoor naar Zernike is een van de suggesties.

Het concept is niet nieuw: in 2009 en 2017 was er ook al sprake van een spoorverbinding tussen Hoofdstation en de Zernike Campus. Toen deden bestuurlijke problemen en een te laag budget het project de das om.

Bomvolle bussen

Toch is Menno Visser, de voorzitter van Rover, positief over deze nieuwe poging. ‘In onze brief brengen we ideeën naar voren die in het verleden gestrand zijn. Ik zeg niet dat het nu beter betaalbaar is, dat blijft een aandachtspunt. Maar de politiek gaat over de afwegingen waar het geld heen gaat, dus moet je met de verkiezingen bij hen zijn.’

Rover vindt dat er meer moet worden geïnvesteerd in het openbaar vervoer in en rond Groningen, met het oog op verduurzaming. Bovendien groeien zowel de stad als de universiteit als kool, wat te merken is in de bussen die dagelijks op en neer pendelen naar de campus. Ze zijn bomvol, en een spoorlijn zou dat op kunnen lossen, denkt de reizigersorganisatie.

‘Overkill’

Op de Zernike Campus zelf heersen gemengde gevoelens, blijkt uit een rondgang van UKrant. Masterstudente Rianne (22) verwacht vooral veel gedoe van de aanleg van het treinspoor – wat pas op langere termijn effectief zal blijken.

Mark (24) is dat met haar eens: ‘Er zitten volgens mij nogal wat haken en ogen aan het plan. Als ze aan het bouwen zijn, leidt dat weer tot omleidingen. Plus dat er spoorwegovergangen moeten komen waar je dan als fietser op moet wachten.’

Er moet wel íéts veranderen qua infrastructuur, vindt Floris (24) die artificial intelligence studeert. ‘De bussen en de fietsenrekken zitten hier vrijwel altijd helemaal vol.’ Maar een compleet nieuw treinspoor, plus station? ‘Overkill’, vindt hij voor zo’n kort afstandje.

Oplossing voor de woningnood

Ook Serhat (24), student spatial planning and design, vindt de aanleg van een compleet nieuw treinstation wat ‘extreem.’ Shuttlebussen lijken hem een beter idee. ‘Die zouden dan langs verschillende punten in de stad moeten rijden, waar studenten hun fiets kunnen parkeren en per shuttlebus verder reizen.’

Maar volgens Giulia (24, change management) kan een treinspoor een oplossing zijn voor de woningnood onder internationale studenten. ‘Als je ook met de trein naar de campus kunt, kunnen mensen meer buiten de stad gaan wonen.’

Vanuit de politieke partijen die Rover aangeschreven heeft is nog geen reactie gekomen op de plannen. In 2019 zijn er weer verkiezingen voor de Provinciale Staten.

25 October 2018 | 25-10-2018, 14:05