advertentie

 

Klachtensite voor studenten

Studenten weten vaak niet waar ze kunnen klagen, meent het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). De organisatie is daarom samen met het Landelijk Studenten Rechtsbureau (LSR) een klachtensite begonnen.
Door Peter Keizer

Studenten klagen steeds meer, bleek eerder uit een rondgang van het Hoger Onderwijs Persbureau (HOP). In 2015 kwamen er in totaal 2032 klachten binnen bij alle universiteiten, bijna vierhonderd meer dan twee jaar eerder. Maar een heleboel studenten hebben geen idee waar ze met hun klachten terechtkunnen, zegt het ISO.

‘Het is een ware zoektocht geweest om van elke instelling het klachtenloket, het studentenstatuut en andere documenten te vinden. De druk op studenten neemt toe.
Daarom is het belangrijker dan ooit dat studenten weten waar ze terechtkunnen als ze tegen problemen aanlopen’, zegt ISO-bestuurslid Jeroen Wienen.

Aankloppen

Volgens het LSR komen er vooral veel klachten binnen over het onrechtmatig bindend studieadvies in het tweede jaar en over extra kosten die bovenop het collegegeld moeten worden betaald. De organisaties hebben daarom samen de website studierechten.com opgezet, waar studenten van elke universiteit en hogeschool kunnen zien bij wie ze met hun klachten kunnen aankloppen.

Onderwijsminister Bussemaker is blij met de site. ‘Studenten zijn mondig en zelfstandig genoeg om op te komen voor hun recht. Maar ze moeten wel weten welke rechten ze hebben. Ook als ze geen rechten studeren’, zegt ze.

Foto: studierechten.com

English

21 November 2016 | 15-12-2016, 13:57
advertentie