Jongleren met stress

Gestreste, perfectionistische studenten die superstreng zijn voor zichzelf: UMCG-onderzoeker Joke Fleer ziet ze al jaren. Ze doet langlopend onderzoek naar studentenstress. ‘Studenten verzuipen met z’n allen.’
Door Sofie Tuinsma

Je bent actief in twee commissies en een bestuur, doet vrijwilligerswerk, hebt een bijbaantje en traint drie keer per week. O ja, en je studeert ook nog geneeskunde. Ondertussen zie je op Facebook, Instagram en LinkedIn dat iedereen een nog rijker sociaal leven en een nog langer cv heeft dan jij. Vrije tijd, wat is dat eigenlijk?

Dit zal menig student bekend in de oren klinken. In de media is steeds meer aandacht voor burn-outs en stress onder studenten. Afgelopen maand organiseerden SOG, Albertus en Vindicat een theatervoorstelling over stress. Partijen in de Universiteitsraad trekken aan de bel en er zijn allerlei cursussen te volgen bij het Studenten Service Centrum rondom stress.

The Juggle Study

Onderzoeker en universitair hoofddocent Joke Fleer zag ze al jaren in haar werk als kerndocent en onderwijscoördinator bij geneeskunde: gestreste studenten, die perfectionistisch en heel streng voor zichzelf zijn. Voor haar de reden om een onderzoek te starten naar de motivatie en mentale gezondheid van geneeskundestudenten.

In een namiddag had ze een voorstel geschreven en zo was het project The Juggle Study geboren. Want jongleren, dat is eigenlijk wat veel studenten tegenwoordig doen.

Afleiden

In The Juggle Study volgt Joke Fleer samen met haar collega’s drie cohorten geneeskundestudenten die in 2015, 2016 en 2017 met de bachelor zijn begonnen.

Ze volgen deze studenten zes jaar lang, gedurende hun bachelor en master. Aan de hand van vragenlijsten en interviews wordt onderzoek gedaan naar hun doelen, motivatie, mentale gezondheid en studieresultaten. De eerste data zijn net verwerkt en laten interessante dingen zien.

Zo blijkt dat studenten die minder goed in staat zijn te plannen en zich makkelijk laten afleiden, meer stress ontwikkelen. Waardevolle informatie voor het onderwijsinstituut volgens Fleer. ‘Dit is iets waarbij je studenten prima zou kunnen begeleiden.’

Prioriteren

Fleer wil met het onderzoek twee doelen bereiken. Ze hoopt stress en burn-outs bij studenten beter te begrijpen. Daarnaast wil ze kijken of ze manieren kan vinden om in te grijpen.

Planmatiger leren werken en je minder laten afleiden, bijvoorbeeld. Ook nadenken wat echt belangrijk is, en je daar op focussen zou kunnen helpen. Want ‘studenten verzuipen met zijn allen in de hoeveelheden werk en drukte,’ stelt Fleer.

04 June 2018 | 5-6-2018, 10:39