FEB schrikt van Hanzemaster

Bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) is geschrokken gereageerd op de plannen van de Hanzehogeschool om een businessmaster te beginnen. Medewerkers vrezen dat buitenlandse studenten voor de hbo-opleiding zullen kiezen, die een jaar korter is en dezelfde titel oplevert.
Door Peter Keizer

Een masteropleiding op dezelfde campus, met een soortgelijke naam, sterk overeenkomende inhoud, die dezelfde titel (MSc) oplevert, maar een jaar korter is dan die aan de RUG. Bij FEB werd het plan van de Hanzehogeschool om de masteropleiding interdisciplinary business professional te beginnen vorige maand alles behalve positief ontvangen.

‘We verwachten dat we hierdoor veel pre-master- en masterstudenten zullen verliezen, omdat studenten wordt “voorgelogen” dat een eenjarige master aan de Hanzehogeschool dezelfde waarde heeft als een tweejarige master aan de RUG’, zegt een medewerker die niet met naam genoemd wil worden.

De opleiding lijkt te veel op de master business administration van de RUG, vinden medewerkers van FEB. ‘In de praktijk zullen deze opleidingen afgekort worden als respectievelijk MSc IBP en MSc BA. In de perceptie van studiekiezers slechts een klein verschil’, wordt in een intern verslag gezegd.

Bezwaar

Het faculteitsbestuur nam contact op met de afdeling juridische zaken van de RUG om bezwaar te maken tegen de oprichting van de hbo-opleiding. Maar na overleg met het universiteitsbestuur werd besloten om daarvan af te zien.

‘We kunnen er van alles van vinden, maar feit is dat op landelijk niveau is besloten dat ook hbo’s MSc’s (opleiding tot Master of Science, red.) mogen aanbieden. Ik vind het zelf niet helder, maar het is een consequentie van landelijke afspraken. Het heeft geen zin om daar dan lokaal bezwaar tegen te maken’, reageert FEB-bestuurder Albert Boonstra.

Volgens Boonstra heeft de faculteit de afgelopen maanden verschillende keren contact gehad met de Hanzehogeschool om de kwestie te bespreken. ‘We hebben geen concrete afspraken gemaakt, maar er is wel de intentie om de verschillen tussen de opleidingen duidelijk uit te leggen aan studiekiezers’, zegt hij.

Verschillen

Boonstra is niet bang dat de Hanzehogeschool die verschillen juist vaag houdt, om meer studenten te trekken. ‘Ik heb niet de indruk dat de Hanze probeert studenten in te pikken, ze zijn zeker bereid om erover te spreken. Het is zowel in het belang van de Hanze als van de RUG dat we hierover zeer duidelijk communiceren naar toekomstige studenten.’

De faculteit gaat bij (buitenlandse) studiekiezers nog meer benadrukken wat de verschillen precies zijn tussen een MSc aan de University of Groningen en de Hanze University of Applied Sciences. ‘Deze verschillen zijn aanzienlijk, zowel in duur als in oriëntatie en niveau.’

Het bestuur van de Hanzehogeschool was nog niet bereikbaar voor een reactie.

Update: ‘We zijn blij dat we er in gezamenlijkheid uitgekomen zijn’, reageert Paul Ganzeboom, decaan van het Instituut voor Marketing Management. Volgens Ganzeboom is het doel van de Hanzehogeschool om een professionele master in de markt te zetten en om studenten op te leiden voor de beroepspraktijk.

‘De Hanzehogeschool heeft geregeld bestuurlijk overleg gehad over dit onderwerp met de Rijksuniversiteit. Gezamenlijk zijn beide instellingen tot overeenkomst gekomen. De masteropleiding van de Hanzehogeschool verschilt met die van de Rijksuniversiteit gezien het toegepaste karakter van de opleiding, dit is terug te vinden in de manier waarop het onderwijs en het onderzoek is ingericht’, zegt hij.

English