Kunst voor een paar euro

 Voor wie een origineel schilderij in zijn kamer wenst en daarvoor niet veel geld wil neertellen, is er nu een buitenkansje. Deze week gaan bij de RUG 360 kunstwerken onder de hamer.
Door Wigger Brouwer

Het gaat om kunstwerken (voornamelijk schilderijen) die zijn gemaakt in de periode van de BKR, de Beeldende Kunstenaars Regeling. Ze hingen of stonden jarenlang in kamers en gangen van de RUG, of waren ergens opgeslagen. Nu moeten de depots leeg.

De veiling is maandag begonnen en sluit in de avond van 24 april. Kunstliefhebbers en andere geïnteresseerden kunnen op de website van veilinghuis Omnia de werken bekijken en een bod plaatsen (bieden vanaf 5 euro). Op Zernike Campus is op 22 en 23 april een kijkweekend. Naast de 360 kunstwerken die onder de hamer komen, wordt een klein aantal overgedragen aan het Groninger Museum.

Rolf ter Sluis, conservator van het Universiteitsmuseum, is blij dat de kunstwerken een nieuwe bestemming krijgen. ‘Kunst opslaan in een depot kost geld en niemand heeft daar wat aan. Mensen die de kunstwerken waarderen, kunnen er op deze manier weer veel plezier aan beleven.’

Uitkering

De kunstwerken komen uit de tijd van de Beeldende Kunstenaars Regeling. Deze regeling liep van 1956 tot 1987 en gaf kunstenaars een uitkering in ruil voor gemaakte kunstwerken. Die werken leverden ze af bij de gemeente.

Het idee was goed (de kunstenaars kregen de ruimte om tijd te besteden aan hun werk), maar de BKR was in de praktijk geen groot succes. Gemeenten weten tot op de dag van vandaag vaak niet wat ze met de grote hoeveelheid kunstwerken moeten doen. Ook is de kwaliteit niet altijd hoog; sommige kunstenaars flansten soms snel een schilderijtje in elkaar om hun uitkering te kunnen vangen.

Of de kwaliteit van de BKR-kunstwerken bij de RUG van enig niveau is, dat moet de gemiddelde bezoeker zelf maar bepalen, vindt Rolf ter Sluis. ‘Er is geen voorgeschreven code wat je mooi moet vinden. Of je de schilder- of teken- of druktechniek waardeert, de compositie of onderwerpskeuze, het hangt allemaal af van je eigen perspectief, ervaringen en emoties. En het is relatief betaalbaar, als je geluk hebt.’

The Mudd is beste studentenband

The Mudd mag zich de beste studentenband van 2017 noemen. Het viertal won donderdagavond de Usva Battle of the Bands. De tweede plaats ging naar de internationale rockband Motherland.
Tekst en video door Wouter Hoogland

De driekoppige jury, bestaande uit Melanie Schiller (docent mediastudies aan de RUG), Stefan van der Wielen (zanger van Orange Skyline) en Bram Vink (zanger van Marble Heart), koos de winnaar uit vier studentenbands. The Mudd maakte indruk met sterke composities, die geworteld lijken in de alternatieve rock van de jaren negentig.

De nummer twee, Motherland, past goed bij het thema van de avond: People of the World. De band bestaat namelijk volledig uit buitenlandse studenten. De winnaar van vorig jaar, de geneeskundestudenten van E Causa Ignota, wisten hun titel niet te prolongeren. Ook de buitenlandse geneeskundestudenten van Auricle vielen niet in de prijzen.

The Mudd wint, naast het recht om zichzelf de beste studentenband te noemen, een podiumplaats op het festival Usva at the Park. De vijfde editie van het festival is op 28 juni in het Noorderplantsoen. Daarnaast ontvangt The Mudd een tegoedbon van 200 euro voor muziekwinkel Plato.

Een maand zonder alcohol

Echt gezellig vinden ze het niet – hun vrienden noemen het zelfs ‘asociaal’ – maar de eerste twee weken zonder alcohol hebben RUG-studenten Reinout en Laura alvast overleefd. Nu de rest van de maand nog.
Door Freek Schueler

Sinds 1 maart gaat er geen druppel drank meer in bij Reinout (23)* en Laura (20)*. Samen met ruim tienduizend anderen doen ze mee aan de actie IkPas, een initiatief om een maand lang geen alcohol te drinken.

De belangrijkste beweegreden voor Reinout, masterstudent technology and operations management en goed voor ongeveer twintig alcoholische consumpties per week, is het uitzicht op een gezondere levensstijl. ‘Ik wil gemotiveerder zijn om meer te sporten en gezonder te leven, een beter dagritme te ontwikkelen en daardoor meer voor elkaar te krijgen’, legt hij uit.

Zwaarder

Een aantal maanden geleden heeft hij om medische redenen ook voor langere tijd niet gedronken. Meer dan nu stond toen zijn gezondheid op het spel. ‘Deze keer doe ik het echt voor mezelf, daardoor gaat het wel zwaarder worden, denk ik’, aldus Reinout.

Laura, die religiewetenschappen studeert en actief is bij Dizkartes, is vooral benieuwd naar de effecten van niet drinken. ‘Ik verwacht wat gewicht te verliezen, beter te slapen en daardoor ook meer energie te hebben’, vertelt ze. Volhouden moet geen probleem zijn, verwacht ze, al zal het wijntje bij het eten wel gemist worden.

Halverwege

Na twee weken zijn Reinout en Laura halverwege. Zijn er al voordelen te merken? Hebben ze meer energie? Of zijn ze toch door de mand gevallen en hebben ze gezondigd?

Laura vertelt dat ze het vrij gemakkelijk heeft volgehouden. Ook de reacties van haar vriendinnen waren positief: ‘Zolang je maar meedoet met alles, zoals mee naar de kroeg, vinden mijn vrienden het wel prima.’ Reinout kan dit beamen. ‘Ik had van tevoren aangekondigd dat ik niet ging drinken, dat scheelt echt een hoop’, zegt hij, doelend op een borrel van de studievereniging een week eerder.

Toch vinden ze het allemaal net even wat minder leuk. Volgens Reinout heeft het iets gezelligs om, net als de anderen, een biertje in je hand te hebben. Zijn vrienden noemden het zelfs ‘asociaal’ dat hij een maand lang niet ging drinken. Ondertussen heeft Laura besloten een gala te laten schieten, omdat ze er geen alcohol kan drinken. ‘Je betaalt entree en daar zit ook drank bij, dan is het zonde om met water of cola te gaan staan’, zegt ze.

Fitter

Maar er zijn ook voordelen, hebben de twee gemerkt. Al snel nadat hij gestopt was met drinken, ontdekte Reinout dat hij fitter wakker werd en vooral beter op kon staan. Laura werd de afgelopen weken geplaagd door een nare verkoudheid. Doordat ze de alcohol liet staan, is het daarbij gebleven, denkt ze: ‘Waarschijnlijk was ik ziek geworden als ik er ook nog bij had gedronken.’

Allebei verwachten ze vol te houden, ze zijn immers al halverwege. Bovendien is maart niet zo’n spannende maand, vindt Laura. Weinig feestjes en nog geen terrasweer maken het wel zo makkelijk om niet te drinken. Reinout mist zijn chillbiertjes wel en kijkt daarom uit naar het einde van de maand. Over twee weken weten we het eindresultaat.

* Op verzoek van de geïnterviewden zijn de achternamen van Reinout en Laura weggelaten. Hun volledige namen zijn bekend bij de redactie.

Help, ik mag stemmen!

Zelfs één dag voor de verkiezingen weten veel studenten nog niet op welke partij ze gaan stemmen en óf ze wel gaan stemmen. ‘De kiesmannen’ hopen hier verandering in te brengen en geven een verhelderend overzicht van de huidige politieke situatie.
Door Freek Schueler / Video Robbert Andringa

Op de vooravond van de verkiezingen staan Floris Rijssenbeek, Dylan Ahern en Jochem Jordaan met hun programma De Kiesmannen in een goed gevulde stadsschouwburg in Groningen. Niet alleen willen zij middels hun theatershow studenten overtuigen te gaan stemmen, ook hopen ze orde te scheppen in wat ze zelf een politieke chaos noemen.

Na een succesvolle show in Amsterdam zoeken ze de ‘gewone burger in het hoge noorden’ op, aldus de kiesmannen.  De avond in de schouwburg is georganiseerd door studentenvereniging Vindicat.

Met een humoristische ondertoon wordt het publiek van links naar rechts meegevoerd door het politieke landschap. Opletten is een vereiste, want de heren schromen niet om met een microfoon de zaal in te gaan voor een kritische vraag. Tussen de serieuze thema’s door is er ruimte voor adempauze tijdens een luchtige petje-op-petje-af-quiz.

Na een daverend applaus, mede door een spetterende rap, is er nog een laatste verrassing: het kenmerkende rode stempotlood zit onder de stoel geplakt. De boodschap is duidelijk: stemmen!

Scoren in een talkshow

Wat gebeurt er achter de schermen van talkshows in de aanloop naar de verkiezingen? Politici passen hun boodschap aan de aard van een programma aan. Talkshows kiezen heel bewust welke politicus zij wel of niet aan het woord laten en welke onderwerpen worden besproken.
Door Leoni von Ristok

Dit zijn twee conclusies uit het onderzoek van Birte Schohaus, die met Entertaining politics, seriously? op 14 maart, een dag voor de verkiezingen, bij het Research Centre for Media and Journalism Studies aan de Rijksuniversiteit Groningen promoveert. Met haar onderzoek wil zij achterhalen hoe het politieke debat in talkshows tot stand komt.

‘Geert Wilders komt niet naar talkshows, omdat ze een politiek risico zijn en er voor hem niets te winnen valt’, zegt Schohaus. ‘Wilders kan met een tweet zijn mening verspreiden zonder ooit weerwoord te krijgen. In een talkshow kan dat niet. En dat weet hij donders goed. Hij gebruikt het argument van “jullie zijn toch te links, daar heb ik geen schijn van kans”. Dat komt hem natuurlijk heel goed uit.’

Boodschap

Politici die een openbaar debat wel aandurven, bereiden zich goed voor om hun boodschap in de juiste vorm te gieten, concludeert Schohaus. Die vorm moet passen bij het format van de talkshow waarin zij optreden. In een programma als Buitenhof heeft Rutte de tijd om zijn verhaal uitgebreid toe te lichten. Voor programma’s met een strakke programmering, zoals De Wereld Draait Door, zal hij proberen zijn boodschap in een paar vlotte oneliners te persen.

Aan de andere kant nodigen talkshows ook het liefst politici uit die in het format van hun programma passen, concludeert Schohaus. De manier waarop bijvoorbeeld een gast zijn boodschap weet te brengen, is net zo belangrijk als de inhoud. ‘Het moet boeiend zijn om ernaar te kijken.’

Hetzelfde geldt voor de onderwerpen. Zo brengt Buitenhof graag ook onderwerpen voor een hoogopgeleid en politiek geïnformeerd publiek. DWDD zal een ingewikkeld onderwerp niet of alleen beperkt behandelen.

Dat politici hun boodschap afstemmen op het programma waarin zij te gast zijn, vindt Schohaus daarom wel begrijpelijk. ‘Voorlichters trekken graag de vergelijking met voetbal. Als het Nederlands elftal moet spelen, bereidt het zich ook voor op een specifieke tegenstander. Tegen Frankrijk hanteer je een andere strategie dan tegen bijvoorbeeld Duitsland.’

Hapklare brokjes

Talkshowmakers zelf vinden het volgens Schohaus wel vervelend dat politici en hun voorlichters vooraf alles proberen dicht te timmeren. Toch betekent dit niet dat we als kijker alleen maar hapklare brokjes voorgeschoteld krijgen, zegt ze. Journalisten en politici spreken van tevoren het onderwerp af, hoeveel tijd er is en wanneer iemand aan de beurt is. ‘Maar wat er dan daadwerkelijk gebeurt, kun je nooit helemaal voorspellen.

Voor hun uitnodigingsbeleid hanteren programma’s twee criteria, vertelt Schohaus. Dat is aan de ene kant politieke relevantie. Dus hoe ‘machtiger’ een politicus is, hoe aantrekkelijker hij is voor een talkshow. Aan de andere kant moet iemand ook leuk kunnen praten. Je kunt wel heel veel informatie willen geven, maar als je publiek na vijf minuten afhaakt, hebben veel talkshows een probleem. ‘Want die worden snel afgerekend op kijkcijfers. Dus die willen gewoon scoren.’

Wat meer experimenteren met de invulling van een format door ook eens wat onbekendere gasten uit te nodigen en wat minder voor de hand liggende onderwerpen te bespreken, zou talkshows wel wat diverser kunnen maken, vindt Schohaus. Gewoon wat meer risico nemen, is haar advies.

 

Computer voorspelt hits van volgende week

Voorspellen of de nieuwste single van Kensington een hit wordt. Toekomstmuziek? Niet als het aan de mannen van het Groningse techbedrijf Goldmund, Wyldebeast & Wunderliebe ligt. Zij ontwikkelden een algoritme dat de kans op succes berekent. Het algoritme, HitWizard, wordt tijdens Eurosonic Noorderslag gepresenteerd. De UK mocht alvast een kijkje nemen en checkte meteen even de hitpotentie van een aantal bands op Eurosonic.
Door Leonie Sinnema / Video door Sjef Weller

Ze huizen in een oud pand aan het Schuitendiep, maar na een stap over de drempel is het stoffige er snel af. In de modern ingerichte ruimte zitten drie jongens geconcentreerd naar hun beeldscherm te staren. Verspreid door het pand liggen legorobots, kleine computertjes en 3d-printers. Een beamer ligt verdwaald naast een tafel op de grond. Van HitWizard ontbreekt nog elk spoor.

Aan de lange vergadertafel achter het raam klapt Ard Boer, die in een ver verleden kunsten, cultuur & media studeerde zonder dat af te maken, zijn laptop open. ‘Kijk, zo ziet HitWizard eruit.’ Op een wit scherm verschijnt een invoerveld met daaronder een genereerknop. Het stelt weinig voor, zo op het eerste gezicht. Maar met het ontwikkelen van het achterliggende algoritme zijn Boer en zijn collega Zakarias Nordfält-Laws drie maanden bezig geweest.

Eerder bedacht Boer ‘Radio Radar’, een programma dat in kaart brengt wanneer en hoe vaak tracks op de verschillende Nederlandse radiostations uitgezonden werden. ‘Dat was de basis van HitWizard’, legt Boer uit. ‘Zakarias heeft veel verstand van kunstmatige intelligentie, ik had door Radio Radar de beschikking over airplaydata. Samen dachten we: hoe kunnen we die data inzetten om een computer te leren wanneer iets een hit wordt en wanneer niet?’

Neuraal netwerk

De airplaygegevens die Radio Radar aanlevert, zijn leidend in het algoritme. Maar in de optelsom misten nog muzikale eigenschappen. Die vroegen de ontwikkelaars met behulp van software op bij Spotify. ‘We werken bij de gratie van Spotify’, lacht Boer. De streamingdienst houdt de muzikale data, veelal gebaseerd op eigen algoritmes, bij. ‘Van elke track weten we hoe lang het nummer is, wat het tempo en de toonsoort zijn, maar ook hoe energiek een nummer is’, legt Boer uit. Maar met de data alleen is een computeralgoritme nog niet compleet. Er komt ook – menselijk – denkwerk aan te pas.

‘Je moet bijvoorbeeld bepalen welke mechanismen je gebruikt’, vertelt Boer. De ontwikkelaars kozen voor een kunstmatig neuraal netwerk, wat betekent dat verschillende waarden elkaar beïnvloeden en informeren. Vervolgens traint de computer zichzelf om de onderlinge verbanden tussen de parameters te ontdekken en die vervolgens aan een controlewaarde te koppelen, de definitie van wanneer iets een hit is. In het geval van HitWizard geldt: een nummer is een hit, wanneer het is opgenomen in de lijst van de 200 meest gedraaide tracks op Spotify.

Hoe leer je een computer leren?

‘Een goed voorbeeld om uit te leggen hoe een algoritme werkt, vind ik dat van honden- en kattenplaatjes: als je een computer duizend plaatjes van een kat laat zien en duizend van een hond, dan is de kans groot dat de computer bij het duizendeneende plaatje weet wat ie ziet. De computer heeft in de tussentijd leren kijken naar de verschillende kenmerken van de dieren. Of een dier vier poten heeft, is in dit geval geen relevante waarde en wordt daarom uitgesloten. Maar kenmerken als een vacht, de grootte van de neus, de afstand tussen bek en ogen zijn dat wel. Zo hebben we dat ook gedaan met HitWizard’, legt Boer het principe van een algoritme uit.

Bèta

HitWizard draait nu nog in een bètaversie. Als het algoritme voorspelt dat een nummer een hit wordt, komt die voorspelling in 60 procent van de gevallen uit. Bij tracks die volgens HitWizard géén hit worden, komt de voorspelling in 99,3 procent van de gevallen uit. ‘Voor nu is dat het meest optimale resultaat’, vertelt Boer. In de toekomst hoopt hij de prestaties van het algoritme verder te kunnen verbeteren. Maar welke kenmerken er precies toe doen in het voorspellen van hitpotentie, weten de mannen niet precies. ‘Wat voor ons interessanter is, is dat we erachter kwamen dat bijvoorbeeld SlamFM en Radio538 erg goed zijn in het voorspellen van hitpotentie. Van een ander radiostation waarvan je dat misschien ook zou verwachten, 3FM, viel dat tegen.’

Boer en Nordfält-Laws hopen op een brede markt voor hun product. ‘Wij proberen gewoon te kijken of een computer net zo goed als mensen kan voorspellen of iets een hit wordt of niet. Uiteindelijk is dat waar de muziekindustrie zich altijd mee bezighoudt. Het enige waar dat oordeel nu op gebaseerd wordt, is een onderbuikgevoel. En of je het nou leuk vindt of niet, machine learning gaat een steeds grotere plek innemen in ons leven.’

Frisse dingen

Als HitWizard succesvol wordt, betekent dat dan de ondergang van de muziek? Boer beantwoordt de vraag met een brede grijns. ‘Een vriend vroeg dat ook al via Twitter. Maar ik denk dat het binnen nu en honderd jaar onmogelijk is om een computer alle parameters te laten meenemen die nodig zijn om te bepalen of iets een hit wordt of niet. Omdat we van veel parameters simpelweg niet weten of ze van invloed zijn. Daarnaast zal er altijd behoefte blijven aan nieuwe, frisse dingen.’

Studentenbands op Eurosonic

Deze week staat Groningen in het teken van Eurosonic/Noorderslag. RUG-studenten Stefan van der Wielen (Orange Skyline), Tom Kootstra (McScallyWag), Karel Harms (Blind Roofers), Daniel van Mourik (Arch Origin) en Tjesse Riemersma (Kinoo) verruilen de boeken voor het podium. Waar en wanneer kun je ze zien?
Door Koen Marée

Wie? McScallyWag
Waar? Cleopatra
Wanneer? Woensdag 11 januari, 23.00 uur

Spelen in Cleopatra, dat is een echte thuiswedstrijd voor Tom Kootstra. De student communicatie- & informatiewetenschappen is namelijk ook actief als Commissaris Pand bij de studentenvereniging. Met de acht man tellende formatie McScallyWag brengt Kootstra als gitarist stevige folkpunk met Ierse invloeden de bühne op. Op 9 december jongstleden zag debuutalbum Dirty Water het levenslicht. Toeval of niet, de releaseparty vond eveneens plaats in Cleopatra en toen werd de tent flink op z’n kop gezet. Dat belooft wat voor de woensdagavond.

1
Wie? Arch Origin
Waar? Club &ZO
Wanneer? Donderdag 12 januari, 02.45 uur

Arch Origin is de volgende exponent van de levendige Groningse drum-‘n-bass-scene, met Noisia als bekendste afgevaardigde. Daniel van Mourik, student Europese talen & culturen, stond onder zijn dj-naam al op internationale podia, zoals Hospitality in Londen en Misfits in Antwerpen. Ook draaide hij in het voorprogramma van Pendulum. In januari verschijnt zijn debuut-ep Value Shift en in de rest van 2017 hoopt hij verder door te stoten. Nachtbrakers met flink wat energie mogen zich in de nacht van woensdag op donderdag melden in de &ZO. Feest gegarandeerd.


1
Wie? Kinoo
Waar? Café De Walrus
Wanneer? Vrijdag 14 januari, 21.00 uur

Tjesse Riemersma¸ masterstudent filosofie, is een bekend gezicht in het Groningse muziekcircuit. Eerder was hij frontman van Sprokkelhout, tegenwoordig speelt hij in Baby Salad en Kinoo. Met laatstgenoemde formatie treedt Riemersma vrijdagavond op in De Walrus. ‘Kinoo maakt krautrock en de nummers zijn behoorlijk persoonlijk.’ Het recentelijk uitgebrachte Corners/Grips doet denken aan bands als Real Estate en Ultimate Painting. Dat de groep afgelopen voorjaar in Vera het voorprogramma mocht vormen van die laatste, was dan ook mooi meegenomen. Zelf noemt de band het optreden op Subbacultcha als hoogtepunt van 2016. En 2017? ‘Er komt in februari een clip bij het tweede nummer van onze ep, Categories. Daarna willen we hard doorwerken aan de liveset en hopelijk doen we in het najaar mee aan de Popronde.’

1
Wie? The Blind Roofers
Waar? Nachtcafé Warhol
Wanneer? Vrijdag 14 januari, 23.00 uur

Mocht er ooit een rechtszaak aangespannen worden tegen The Blind Roofers, dan kan de band in elk geval leunen op Karel Harms. De 25-jarige toetsenist is bezig aan zijn master strafrecht, maar combineert dat met het spelen van muziek die gelabeld gaat onder ‘damsterdelta’. ‘Zo noemen we onze muziekstijl, een mix van americana, classic rock en country.’ Het kwartet schreef in 2014 de POPGroningen Talent Award op zijn naam en in 2016 volgde debuut-ep Lost In Wander. Ook in 2017 wil de band stappen zetten in de ontwikkeling. ‘Ergens in februari releasen we een nieuwe single!’ Leuk weetje: frontman Antonie is het anderhalf jaar jongere broertje van Karel.

1
Wie? Orange Skyline
Waar? Grote Markt
Wanneer? Zaterdag 15 januari, 15.00 uur

‘Eurosonic valt weer eens in de tentamenperiode, dus ik zit flink te stressen’, lacht Stefan van der Wielen. De student kunst, cultuur & media staat voor een spannend jaar. Hij hoopt zijn bachelor af te ronden en met Orange Skyline definitief door te breken. Op 14 januari releast de band, die eerder al speelde op onder andere Concert at Sea en in het voorprogramma stond van de Ziggo Dome-shows van Kensington, het debuutalbum The Things That I Hide. Radiostation 3FM kroonde de eerste single van de plaat, Sound and Fury, al tot megahit. Een dag na het uitbrengen van het album moeten de elektronische, dansbare nummers ervoor zorgen dat het publiek in de tent op de Grote Markt geen moment stil zal staan. Frontman Van der Wielen ziet Eurosonic als een persoonlijke test: ‘Als ik het studeren en optreden nu goed weet te combineren, dan komt het de rest van het jaar ook wel goed.’

Auke 'Freddie' de Boer rocks

En zo klonk het dus dinsdagmorgen, Bohemian Rhapsody op het carillon van de Academietoren. Beiaardier Auke ‘Freddie’ de Boer trok alle registers open om de evergreen van Queen met klokken ten gehore te brengen.

En niet te vergeten: ook Stairway to Heaven (Led Zeppelin), Main Titles (Ramin Djawadi, beter bekend als de titelsong van Game of Thrones), Yesterday (The Beatles), House of the Rising Sun (The Animals) en Born in the USA (Bruce Springsteen) stonden op de UK-carillonspeellijst en waren in de omgeving van het Broerplein te horen.

Auke de Boer speelde de nummers op verzoek van de UK, die eerder een oproep deed om liedjes in te sturen. Aanleiding is dat De Boer dit jaar twintig jaar RUG-beiaardier is.

Het eenmalige UK-carillonconcert duurde van 10 tot 11 uur, begon met een rockklassieker (Led Zeppelin) en eindigde met een rockklassieker (Queen). De redactie van de Universiteitskrant deelde voor die gelegenheid bekers met warme chocolademelk uit.

Wil je elke liedje terug luisteren? Klik op de onderstaande opnames.

Carillonconcert: de speellijst

Hij moest zich eerst door tientallen verzoeknummers van UK-lezers heen worstelen, maar nu heeft RUG-beiaardier Auke de Boer eindelijk zijn speellijst voor het carillonconcert van dinsdag af. Zit jouw verzoeknummer er ook tussen?

Auke de Boer, die dit jaar zijn twintigste RUG-jubileum viert, speelt dinsdag verzoeknummers van UK-lezers op het carillon van de Academietoren. Welke dat zijn, zie je hieronder.

Het carillonconcert duurt van 10 tot 11 uur ’s ochtends. Wie de kou trotseert om de carillonversies van bekende hits bij te wonen, kan bij de UK (Oude Kijk in ’t Jatstraat 28) terecht voor een beker warme chocolademelk.

Geen Nacht volgend jaar

Er komt volgend jaar geen Nacht van Kunst & Wetenschap. De organisatie gaat nadenken over een nieuwe opzet.
Door Peter Keizer

Dat bevestigt RUG-woordvoerder Gernant Deekens dinsdag. Na zeven edities willen de partners in het Akkoord van Groningen – gemeente, RUG, Hanzehogeschool en het UMCG – samen met het Groninger Forum het komende jaar nadenken over een nieuwe en toekomstbestendige opzet van het festival.

Het wetenschappelijk en cultureel talent van Groningen verdient een uitdagender podium en een groter publiek, aldus de partners. Begin volgend jaar wordt de knoop doorgehakt over het nieuwe festival, dat in 2018 moet plaatsvinden.

Duizenden minder

De laatste Nacht, in juni dit jaar, trok ‘slechts’ drieduizend bezoekers, net als het jaar ervoor. In 2011, 2012 en 2013 lag het aantal bezoekers rond de vijftienduizend. Het Groninger Museum alleen trok in die jaren al vijfduizend bezoekers.

Toen het Groninger Forum in 2015 bij de organisatie van het festival werd betrokken, is besloten compactere versies van De Nacht van Kunst & Wetenschap te organiseren. ‘We focussen ons nu meer op kunst en wetenschap dan op muziekoptredens. Er zijn geen buitenpodia meer die voor iedereen toegankelijk zijn. Muziek is natuurlijk ook een kunstvorm, maar we zijn geen muziekfestival’, zei Milou de Boer van De Nacht eerder.

De Nacht heeft als doel om kunst en wetenschap op een laagdrempelige manier toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Usva en UCG definitief naar Healthy Ageing Campus

Aan de noordzijde van het UMCG verrijst vanaf 2017 een geheel nieuwe campus. De RUG en het UMCG hebben daar nu officieel hun fiat voor gegeven.
Door Tim Bakker

Na jaren van vergaderen heeft de Healty Ageing Campus nu definitief groen licht van de RUG en het UMCG. Dat werd afgelopen vrijdag bekendgemaakt. De campus aan de noordzijde van het UMCG zal het nieuwe thuis worden van onder andere University College Groningen (UCG) en Usva. De ontwerpfase start begin 2017.

Op de campus gaat de RUG ook ‘multifunctionele onderwijsruimtes’ ontwikkelen, waar met name studenten van de Faculteit Medische Wetenschappen (FMW) en van farmacie colleges zullen volgen. Verder is het de bedoeling dat de dependance van de ACLO – die momenteel in het KPN-gebouw naast het hoofdstation zit – op de campus terechtkomt, net als studentenorganisaties als introductieweekorganisatie KEI, AIESEC, ESN, studentenpartijen SOG en Lijst Calimero, en de Studentenkrant.

Ruimte voor groei UCG

UCG, dat momenteel gevestigd is aan de Hoendiepskade, zal een nieuw onderkomen vinden in het monumentale pand aan Bloemsingel 1. De nieuwe locatie biedt het UCG meer ruimte om te groeien. SSH mag zorgen voor huisvesting van UCG-studenten op de campus, op de kop van de Vrydemalaan.

Nu de kogel door de kerk is, kan het UCG langzaamaan beginnen met plannen maken, zegt portefeuillehouder middelen Rob van Ouwerkerk. ‘De fase om te bepalen hoe alles eruit gaat zien, is nu aangebroken. De grond is aangekocht en er wordt gekeken naar hoe het hele gebied zal worden ingericht. Later zullen we dan nadenken over de inrichting van het gebouw.’

Dat wil niet zeggen dat er nog geen plannen liggen. ‘We hebben natuurlijk al wel ideeën over een aantal aspecten, zoals kantoren, studieruimtes en het groeiende aantal studenten. Maar we gaan pas in 2020 die kant op, er is nog weinig zeker in deze fase. We kijken ernaar uit en gaan zorgen dat UCG een mooi plekje krijgt.’

Helemaal happy

Met een nieuw pand gaat een jarenlange wens van Usva in vervulling. ‘Ik ben helemaal happy’, aldus een enthousiaste Delinah Halvorson-Molen, hoofd van het Universitair Studentencultuurcentrum. ‘We willen onze schetsen voor de zomer al klaar hebben. Daarvoor hebben we inspiratie opgedaan bij CREA (de Amsterdamse ‘Usva’, red.) en bij het nieuwe theater in Winschoten. Met die input gaan we dus wat moois maken. In 2019/2020 vieren we ons 50-jarig bestaan, dus het zou mooi zijn als het dan klaar is.’

In het nieuwe pand moeten in elk geval een eigentijds café komen, een multifunctionele theaterzaal met ruimte voor zo’n 200 personen, en diverse cursusruimtes. Het Usva wil de ruimtes het liefst zo inrichten dat ze overdag ook te gebruiken zijn voor onderwijs. ‘We hebben natuurlijk onze eigen ambities die we willen waarmaken met dit nieuwe gebouw, maar we werken ook samen met onze omgeving en stemmen onze gebouwen op elkaar af’, legt Halvorson-Molen uit.

Leven na de studiedag

Die samenwerking is een van de grote voordelen van de verhuizing, stelt ze. ‘Hoewel we nu ook een prachtig pand hebben en het ook qua cursussen goed doen, zitten we toch een beetje verstopt en worden we qua geluid en ruimte beperkt in onze mogelijkheden. Op de nieuwe campus kunnen wij voor wat leven zorgen na de studiedag, en komen wij terecht op een mooie locatie in het zicht, dicht bij een boel van onze cultuurpartners.´

Op een steenworp afstand van de nieuwe campus wordt namelijk ook gewerkt aan het cultuurcluster Ebbingekwartier. Naast de Machinefabriek, het onderkomen van het Noord Nederlands Toneel aan de Bloemstraat, wordt gebouwd aan een nieuw pand dat in 2019 onderdak moet bieden aan onder andere Club Guy & Roni, Het Houten Huis en de Noorderlingen. ‘Een win-win-winsituatie voor ons dus’, aldus Halvorson-Molen.

Terugblik: finale 30e cabaretfestival

Vrijdag vond in de Stadsschouwburg de finale van de dertigste editie van het Groninger Studenten Cabaret Festival (GSCF) plaats. De UK filmde hoe Selma Visscher er met de juryprijs vandoor ging. Hier een terugblik op de avond.
Video door Beppie van der Sluis en Mirre van de Klok