Achtentwintig uur

Studiepunten. Wat moet je ermee? Wat kan je ermee? Wat zeggen ze eigenlijk? Niet veel, vindt UKrant-columniste Alex Steenbreker.
Door Alex Steenbreker

Er gaan zestig studiepunten in een jaar, dat bestaat uit zo’n veertig studieweken. Dat is dus anderhalve studiepunt per week. We zouden als voltijdstudent elke week ongeveer 42 uur aan onze studie moeten besteden, omdat een studiepunt staat voor 28 studie-uren. Daarbij wordt uitgegaan van de tijd die een gemiddelde student nodig heeft voor het behalen van de leerdoelen van een vak.

Ik probeer me de gemiddelde student voor te stellen. Die besteedt waarschijnlijk een gemiddelde hoeveelheid tijd en behaalt een gemiddeld resultaat. Is dat een student die min of meer dagelijks studeert, maar niet lang? En vooral zesjes, af en toe een zeven haalt?

Nou, vertel mij niet dat die student 42 uur per week studeert. Ik heb het namelijk al vaak aan medestudenten voorgerekend en er zijn twee soorten reacties. De ene soort student hoort 42 uur per week en begint te lachen. ‘Wie doet dat nou?’ zegt deze student.

‘Bijna niemand, volgens mij’, zeg ik dan. ‘De universiteit houdt zichzelf voor de gek.’

De andere soort student ziet de humor er niet van in. ‘Dat haal ik nooit’, zegt die, ‘Wat verwachten ze van ons?’

‘Geen idee’, zeg ik dan. Ik heb echt geen idee.

Wie de 42 uur per week haalt, zou onbeperkt gratis koffie moeten krijgen. Ik haal ’t in ieder geval bij lange na niet, terwijl ik mijn studie toch zeker niet verwaarloos. Het lijkt me ook niet realistisch. Wat dat betreft heb ik geluk: ik laat me niet zo makkelijk van de wijs brengen door die urentellers.

Anderen laten zich wel beïnvloeden door het beeld dat zij hebben van wat normaal is, wat realistisch is of wat verlangd wordt. Ze stellen studeren uit of kiezen ervoor iets anders te doen, omdat ze de investering onderschatten. Of ze werken zich over de kop of ze geven het maar op, omdat ze overschatten wat er van ze gevraagd wordt. Die inschatting gaat op gevoel, er komt geen rekenwerk aan te pas.

Het feit dat wij, studenten, geen betrouwbare informatie hebben om een beeld van onze eigen inzet te vormen, zorgt voor stress en mislukking. Voor veel studenten geldt dat ze niet kunnen bedenken waar hun studieproblemen aan liggen, omdat ze geen vergelijkingsmateriaal hebben: ze weten niet hoeveel ze moeten investeren om resultaat te halen.

Bedenk daarbij dat als de gemiddelde student effectievere studiemethodes gaat gebruiken, het studierendement een stuk hoger wordt en de bijbehorende tijdsinvestering een stuk lager. Dat betekent dat het dus onzin is om een studiepunt te baseren op tijdsinvestering.

Bij 180 EC en nog een aantal aanvullende eisen schijn ik een diploma te krijgen. De waarde van dat diploma is me alleen nog niet duidelijk, want studiepunten zeggen niets.

05 December 2018 | 5-12-2018, 10:54