Brand aan Van Houtenlaan

Vrijdag woedde er een brandje in een van de keukens van het internationale studentenhuis aan de Van Houtenlaan. Eén bewoner raakte lichtgewond.
Door Nina Yakimova / Vertaling door Sarah van Steenderen

Afgelopen vrijdag sloeg de vlam in een pan die gevuld was met hete olie. Het zorgde voor de nodige paniek in het SSH-pand. Volgens Jesse van Mourik, communicatieadviseur bij SSH, probeerden de studenten het vuur te blussen door de inhoud van de pan in de gootsteen te gooien. Daarbij spatte de olie op en raakte een student lichtgewond aan een arm. De student werd ter plekke behandeld en hoefde niet naar het ziekenhuis.

Er werden twee brandweerwagens, een politieauto en een ambulance op de brand af gestuurd. Van Mourik zegt dat de operator in de telefooncentrale het Engels van de student moeilijk kon verstaan, toen de student belde om de brand te melden. Daardoor werd niet goed duidelijk hoe groot de brand was. De brandweer nam daarom het zekere voor het onzekere en stuurde een extra wagen naar het zeven etages tellende gebouw.

Matthijs Noordhoff, woordvoerder van de brandweer, zegt dat het misverstand niet werd veroorzaakt doordat de melding in het Engels werd gedaan, maar door de shocktoestand van de student die met de alarmlijn belde. Volgens de woordvoerder kon de student de omvang van de brand niet goed beschrijven.

Het gebouw raakte niet beschadigd en er raakten geen andere studenten gewond bij het incident. ‘In februari heeft de brandweer het gebouw nog geïnspecteerd en goedgekeurd, en alles voldeed aan de regels’, zegt Van Mourik. ‘Er was een brandblusser aanwezig op de verdieping en het vuur was gedoofd voordat de hulp arriveerde.’

Foto: Wikipedia

English

11 April 2017 | 11-4-2017, 16:57