Blauwe band of oranje velg, voor welke huurfiets kies je?

Swapfiets is razend populair in Groningen. Maar er is al een tijdje een alternatief voor de huurdienst: Boogle Bike, 55 cent goedkoper per maand. Wat zijn de verschillen tussen de twee?
Door Joas de Jong

Boogle Bike, afkomstig uit Deventer, zit sinds oktober 2018 in Groningen. Als de naam je niet zoveel zegt, kan dat kloppen: het bedrijf heeft nog weinig aan actieve promotie gedaan. Momenteel rijden er zo’n zestig à zeventig Boogle-fietsen rond in Groningen.

Waar Swapfiets alles in eigen beheer houdt, werkt Boogle werkt samen met lokale fietsenmakers. Eigenaar Peter Oest van Paddepoel Fietsen is daar blij mee. Nadat Swapfiets in 2016 naar Groningen kwam, raakte hij flink wat klanten kwijt.

‘Je ziet dat de goedkopere fietsen niet meer verkocht worden. Gelukkig kwam Boogle, die samenwerking is heel fijn.’ Boogle wordt vooral door studenten gebruikt en daardoor heeft Oest nu ook een klantenkring van internationale studenten opgebouwd.

KEI-week

Als het aan Boogle ligt ga je de komende tijd meer fietsen met de kenmerkende oranje voorvelg zien in Groningen, al is tijdens deze KEI-week Swapfiets dominant aanwezig om eerstejaars te werven. ‘Volgend jaar hopen wij ook actief te zijn in de KEI-week”, zegt Michel van Velsen van Boogle. ‘Dit jaar hadden ze al een contract met Swapfiets en dat moeten we respecteren. Volgend jaar proberen we daar wel tussen te komen.’

Wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen de twee abonneediensten?

Bij beide zitten reparaties bij de prijs in. Swapfiets heeft een app waarop je precies kunt aangeven wat er mankeert aan je fiets. Voor kleine reparaties komt het bedrijf gelijk langs; als er grotere mankementen zijn, wisselen ze je fiets in voor een nieuw exemplaar.

Heb je pech met je Boogle Bike, dan moet je de fiets zelf naar een van de lokale fietsenmakers brengen die als servicepunt fungeren. In Groningen zijn dat er drie: Paddepoel Fietsen, Helpman Fietsen aan de Verlengde Hereweg en Refide op Zernike. Schrijf je je meteen in voor een heel jaar, dan kun je als je verder dan 1 kilometer van huis bent ook de Fietsservice van de ANWB bellen, die dan naar je toe komt voor een spoedreparatie.

Verschillende modellen

Een mogelijk voordeel van Boogle is dat het bedrijf een stuk meer modellen aanbiedt dan Swapfiets. E-bikes en speed pedelecs kun je er namelijk ook krijgen, terwijl Swapfiets alleen een luxer model heeft met versnellingen en handremmen. Boogle claimt ook betere kwaliteit fietsen te verhuren dan de concurrent.

Voorlopig is Swapfiets nog oppermachtig in Groningen. Het aantal abonnementen van Swapfiets hier is sinds oktober vorig jaar, toen Boogle in de stad neerstreek, bijna verdrievoudigd: van zo’n 5000 tot ruim 14.000.

Over Saskia Jonker

Saskia Jonker

Eindredacteur. Is in haar vrije tijd op een missie om alle restaurants in Stad uit te proberen.

Copy editor. In her free time she is on a mission to try out all the restaurants in the city.

13 August 2019 | 14-8-2019, 17:04