advertentie

 

Betaal je collegegeld. Of anders…

Een deurwaarder op de stoep: dat is een van de maatregelen tegen studenten die te laat hun collegegeld betalen. Niet direct, maar uiteindelijk kan dat wel gebeuren.
Door Sisi van Halsema

Een lege bankrekening zal bij veel studenten wel eens voorkomen. Omdat DUO een fout maakt, omdat je baas niet op tijd betaalt, of gewoon omdat je deze maand wat krap zit. Een keertje geld lenen voor boodschappen van je beste vriend is dan lastig, maar overkomelijk. Maar als je je collegegeld niet betaalt wordt het een stuk vervelender.

Dat blijkt uit het verhaal van Rebecca Daunt uit het Verenigd Koninkrijk, die een master journalistiek doet in Groningen. Ze moest voor een operatie naar het ziekenhuis, waardoor ze niet naar haar colleges kon. Dat was al vervelend, maar toen ontving ze ook nog eens een e-mail. De inning van het collegegeld was mislukt, en of ze per ommegaande het bedrag kon overmaken.

Voorheen betaalde Rebecca haar collegegeld van haar Britse bankrekening, maar recentelijk opende ze een Nederlandse rekening en had de wijziging doorgegeven via Studielink. Het duurde een tijdje voordat deze verwerkt was. Het ging fout; de incasso werd gestorneerd, de RUG kreeg geen geld en haar RUG-account werd geblokkeerd.

Herinnering

Door de operatie kon ze niet veel doen. Ze kreeg nog een mail: de betalingsherinnering. Ze moest binnen zeven dagen het bedrag overmaken. ‘Zeven dagen kon ik wel halen, dacht ik, dus ik deed het rustig aan, maar toen ik wilde inloggen op mijn account, was ik al geblokkeerd.’

Stress! Want als je account geblokkeerd is, kun je niet meer inloggen op je RUG-mail, op Nestor en je kunt je niet meer inschrijven voor tentamens. ‘Ik kon een opdracht niet afmaken. Gelukkig was mijn docent heel flexibel’, vertelt Rebecca. ‘De week erop had ik een paar deadlines. Als het dan was gebeurd, had ik een veel groter probleem.’

Uit de betalingsherinneringen van de RUG kun je opmaken dat je RUG-account zal worden geblokkeerd, maar na hoeveel dagen dat gebeurt, staat er minder duidelijk in. Volgens Karina Idema, coördinator van de Centrale Studenten Administratie, zitten er tien dagen tussen het moment dat de betaling mislukt en de blokkering van je RUG-account.

Contact

‘Het is moeilijk om contact op te nemen met de mensen die erover gaan’, vindt Rebecca. Er staat wel een link in de mail, maar het is niet duidelijk wie je precies moet bellen. Als je op de link klikt, kom je bij Information Services. Als je goed kijkt, staan er wel weer linkjes naar de Centrale Studenten Administratie waar je vervolgens een nummer kan vinden.

De procedure als je in termijnen betaalt

  1. Voor de inningsdatum ontvang je een herinneringsmail: ‘Inning Collegegeld.’ Daarin staat de datum van de inning, wordt je erop gewezen dat je genoeg geld op je rekening moet hebben en er wordt gewaarschuwd voor de blokkering van je University Account.
  2. Als de inning mislukt, ontvang je nog een mailtje: ‘Inning collegegeld mislukt.’ Met het verzoek om per ommegaande te betalen.
  3. Een dag later ontvang je de betalingsherinnering, met het verzoek om het bedrag binnen zeven dagen over te maken.
  4. Op dat moment is je RUG-account al geblokkeerd. Je kunt niet inloggen op je RUG-mail, Nestor, geen gebruik maken van de bibliotheek, niet inschrijven voor tentamens en geen tentamen doen.
  5. Als je binnen die zeven dagen niet betaalt, volgt de ingebrekestelling. Dan heb je nog vijftien dagen, daarna schakelt de RUG een incassobureau in.
  6. Deurwaarder! Als je na de ingebrekestelling nog niet hebt betaald, wordt er een deurwaarder op je afgestuurd EN je moet de incassokosten betalen.
  7. De volledige uitleg van de RUG vind je hier.

Gelukkig kon Rebecca na de blokkering haar geld overmaken en in een dag had ze weer toegang tot de RUG-faciliteiten. Dat kan overigens op verschillende manieren: contant, overboeken en tegenwoordig zelfs via een Tikkie.

Ze vraagt zich af waarom de regeling zo streng moet zijn. ‘Dit ondersteunt het idee dat de RUG meer gericht is op het verdienmodel dan op de student.’

Is de regeling inderdaad te streng? Idema kan zich die reactie voorstellen. ‘Maar we merken wel dat een groot deel van de studenten betaalt als hun account geblokkeerd wordt. Bovendien zit er tussen het storneren en de blokkering tien dagen. Per keer hebben we iets van 500 storno’s en op het moment dat we de accounts dichtzetten, worden er zeker 300 van betaald’, legt Idema uit.

Stok

Een stok achter de deur is het dus eigenlijk. Maar tussen die 500 studenten die maandelijks niet op tijd betalen, zitten ook studenten die buiten hun schuld het collegegeld niet kunnen overmaken. Ook niet binnen tien dagen. In die gevallen helpen de verschillende betalingsmogelijkheden en de herinneringsmails dus niet.

Volgens Idema wordt daar wel naar gekeken. ‘Maar als de student niet kan aantonen dat hij of zij het buiten zijn eigen schuld niet kan betalen, dan kunnen wij er niet zoveel aan doen. Het collegegeld moet toch een keer betaald worden.’

Maar voordat de student met bewijs kan komen dat het inderdaad buiten hun schuld was dat er iets is misgegaan, is de blokkering al in gang gezet. Er is dus niet echt een uitwijkmogelijkheid.

Fout

Rechtenstudente Larissa Jellema overkwam dat. Ze wist van tevoren dat ze niet kon betalen, buiten haar schuld. DUO had een fout gemaakt in de berekening waardoor ze die maand haar studiefinanciering niet zou ontvangen.

Toen ze belde met de Centrale Studenten Administratie werd Larissa verteld dat voor haar dezelfde maatregelen zouden gelden. ‘Ik zou het geld binnen twee weken ontvangen, dus ze wisten wanneer ik het geld zou kunnen overmaken. Toch gold voor mij dezelfde procedure.’

English

11 December 2018 | 11-12-2018, 15:27
advertentie