Aantal klachten over intimidatie aan de RUG is gestegen

Vertrouwenspersoon: Mogelijk gevolg van #MeToo

Meer klachten over intimidatie aan de RUG

Studenten en medewerkers van de RUG beklagen zich vaker bij de vertrouwenspersoon van de universiteit. Vooral het aantal klachten over intimidatie is de afgelopen vier jaar toegenomen.
Door Saskia Jonker

In totaal werden afgelopen jaar 144 klachten ingediend, blijkt uit het jaarrapport van vertrouwenspersoon Marjolein Renker. Daarvan gingen er 21 over intimidatie. Een jaar eerder waren dat er nog dertien, in 2016 tien en in 2015 acht. Het gaat daarbij niet om seksuele intimidatie – dat leverde elf klachten op – maar bijvoorbeeld om verbaal geweld en ‘scientific harassment’, legt Renker uit. ‘Dat je dwarsgezeten wordt door je supervisor, bijvoorbeeld.’

#MeToo

Renker denkt dat de toename van het aantal meldingen een effect kan zijn van de #MeToo-beweging. Vijftien van de 21 klachten waren afkomstig van vrouwen. ‘Vrouwen hebben misschien eerder het gevoel dat ze kunnen zeggen: “Ik voel me hier niet prettig bij.” Daar gaat #MeToo ook over, het hoeft niet per se te gaan om seksuele intimidatie.’

Maar zij zelf heeft het afgelopen jaar flink aan haar bekendheid gewerkt, ‘dus mogelijk weten mensen mij nu gewoon beter te vinden. En de RUG besteedt ook veel aandacht aan dit onderwerp. Er zijn workshops georganiseerd, een toneelstuk en de universiteit is met een zerotolerancestatement gekomen.’

Internationals

Het totale aantal klachten lag in 2017 op 114, maar in 2016 nog op 129. Het is lastig om patronen te ontdekken in zulke relatief kleine aantallen, geeft Renker aan. Maar opvallend is wel dat een derde van de klachten – een relatief hoog aantal – afkomstig is van internationals. Van de elf klachten over seksuele intimidatie komen er zeven van studenten en medewerkers uit het buitenland.

‘Ik kan alleen maar gissen naar de oorzaak, maar ik denk dat het te maken heeft met culturele verschillen’, zegt Renker. ‘In Amerika wordt intimidatie bijvoorbeeld veel harder aangepakt. Hier zijn we toch wat meer van het wegkijken en denken we eerder: misschien lag het aan mij.’

Wat er met de klachten gebeurt, hangt af van de wensen van de indiener. ‘We vragen wat iemand zelf wil en kijken dan wat de mogelijkheden zijn. Ik kan bijvoorbeeld meegaan naar een gesprek, zelf iets doen of een ander tot actie aanzetten. Sommige mensen willen alleen een melding doen, verder niks. En ik doe niets zonder hun toestemming.’

Over Saskia Jonker

Saskia Jonker

Eindredacteur. Is in haar vrije tijd op een missie om alle restaurants in Stad uit te proberen.

Copy editor. In her free time she is on a mission to try out all the restaurants in the city.

English

24 September 2019 | 25-9-2019, 11:54