Hoe onderhoud je een goede band met zakelijke relaties tijdens corona?

Het ‘nieuwe normaal’ van de afgelopen maanden lijkt weer verleden tijd, nu de coronamaatregelen afgelopen week wederom zijn aangescherpt. De anderhalvemetermaatschappij blijft van kracht en thuiswerken blijft voor onbepaalde tijd de norm. Dit heeft consequenties voor ieder aspect van het zakenleven, waaronder de band met zakenrelaties.
23 november om 16:08 uur.
Laatst gewijzigd op 25 november 2020
om 11:47 uur.
november 23 at 16:08 PM.
Last modified on november 25, 2020
at 11:47 AM.


Door Advertorial

23 november om 16:08 uur.
Laatst gewijzigd op 25 november 2020
om 11:47 uur.

By Advertorial

november 23 at 16:08 PM.
Last modified on november 25, 2020
at 11:47 AM.

Advertorial

De impact van corona op zakelijke relaties is groot, zo blijkt. Als gevolg van de blijvende onzekerheid en het dringende verzoek om de thuiswerk-policy nieuw leven in te blazen, wordt het traditionele onderhoud van B2B-relaties in verschillende opzichten bemoeilijkt.

De coronamaatregelen hebben een negatieve invloed op de vooruitgang en stabiliteit van veel bedrijven. Zakelijke contracten gaan on hold of worden niet verlengd, betalingsachterstanden lopen op en nieuwe klanten en partners aanhaken is in deze onzekere tijden moeilijker dan ooit.

De impact van corona op zakelijke relaties

Juist in deze onzekere tijden is het dan ook essentieel om te blijven investeren in loyale relaties, hoe uitdagend dit in tijden van crisis ook is. In veel bedrijven worden bezoeken van en bijeenkomsten met klanten en partners momenteel sterk beperkt. Dit gaat ten koste van efficiënte communicatie en belemmert het opbouwen en onderhouden van een persoonlijke band.

De kans is daarnaast groot dat er naar aanleiding van COVID-19 meer conflicten met bestaande klanten en partners zullen plaatsvinden. Fricties kunnen ontstaan als gevolg van vertragingen, het onvermogen om te ‘leveren’ en de financiële druk die daaruit voortvloeit.

Op de langere termijn kan zo het wederzijdse vertrouwen, dat zo belangrijk is bij succesvolle samenwerkingen, schade oplopen. Een onwenselijke ontwikkeling, want in een goede zakenrelatie staan persoonlijk contact en vertrouwen immers centraal.

Investeer in vertrouwen

Het face-to-face aspect mag dan voorlopig wegvallen, maar dat betekent niet dat persoonlijk contact niet mogelijk is. Benut de kans om de relatie juist tijdens deze onzekere periode stabiliteit te bieden door regelmatig even contact op te nemen, om te laten weten dat je er voor ze bent. Complete meetings via online platformen zijn mogelijk, maar ook een kort telefoontje of mailtje tussendoor doet wonderen.

Kom daarnaast ook regelmatig ter zake. Het persoonlijke aspect is belangrijk maar moet het commerciële belang uiteindelijk niet overschaduwen. Communiceer helder over de stand van zaken. Geef voldoende updates als alles volgens planning gaat, maar verdwijn zeker ook niet van de radar wanneer er complicaties zijn. Overweeg in het geval van tekortkomingen om de klant of partner een korting aan te bieden, om te voorkomen dat de zakelijke relatie overstapt naar de concurrent.

Toon interesse en begrip voor de situatie, ook als er problemen zijn. Een trouwe klant of partner permanent verliezen, is immers nog vele malen erger dan een tijdelijke betalings- of leveringsachterstand, hoe problematisch ook.

Focus op waardering

Ook de kracht van waardering mag niet onderschat worden. Elke vorm van waardering, groot of klein, heeft een positieve impact op je zakelijke relatie. Gaan de zaken goed, ondanks de roerige omstandigheden? Of was er sprake van een (kleine) meevaller? We zijn er vaak als de kippen bij wanneer zich problemen voordoen, maar positieve of neutrale ontwikkelingen worden al gauw als vanzelfsprekend beschouwd. Probeer ook juist de optimistische kant van het verhaal te benadrukken!

Uit waardering niet alleen online of telefonisch en verbaal, maar probeer ook eens een offline gebaar voor een extra persoonlijke ervaring. Een goedgeplaatst compliment, een spontaan kaartje, een relatiegeschenk als bedankje of een kerstpakket als verrassing tijdens de feestdagen laat zien dat de zakelijke band gewaardeerd wordt.

De anderhalvemetersamenleving maakt het onderhouden van zakelijke relaties uitdagend, maar niet onmogelijk. Zorg met vertrouwen en waardering voor een stabiele samenwerking in instabiele tijden, en verschuif de focus nu meer dan ooit naar loyale zakenrelaties boven nieuwe partners en klanten.